PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : dümen ve pervanenin yeri



M_tech
16-09-2004, 02:05
1-bazı teknelerde tek dümen oluyor ve teknenin kıç tarafında ortada oluyor,bunun avantajı nedir? bazı dümenler suya bir hayli batık vaziyette iken bazıları yüzeysel bir temas sağlaıyor bunun avantajı ve dezavantajı nedir?

2-bazı dümenler tek oluyor ama yağ sağa çekik yada sola çekik vaziyette oluyor,balansa ve sağa söle dönüşlerde dengesiz dönüşlere sebep olmaz mı bu? avantajı ve dezavantajı nedir?

3-çift dümen ve tek dümenin avantajı ve arasındaki farklar nedir? hız vs gibi

4- çift dümenin ortada birbirne yakkın konumlandırılması yada teknenin sağ ve solunda daha uzak konumlandırılması arasındaki avantaj-dezavantaj ve farklar nedir?

5-bazı teknelerde pervane dümenden geride konumlanmışken bazılarında dümenden önce konumlanmıştır,bunların performansa ve hıza,sağ sol dönüşlere etkisi nedir,avantaj ve dezavantajları nedir?

6-sanırım scale teknelerde pervane geride değilde teknenin altından çıkacak şekilde konumlandırılmıştır,bunun avantajı ve dezavantajı nedir,hız teknelerinde dezavantaj mı sağlar?

7- motorun teknenin kıçında konumlandırılması ve elektroniklerim ortada konmlandırılması ile,motor ve elektronik kutusunun yer değiştirmesi arasında ne fark olur,shaft mesafesi uzamasından performans kaybı oluşurmu?

maigre
09-10-2008, 22:35
Sorular çok güzel sorular ama kimse cevaplamamış ben de merak ediyorum hepsini 4 sene olmus ama yine de soruların cevabını merak ettiğimden konuyu güncel hale getirdim

ahmet60
11-03-2009, 23:57
birde benim sorum olacak iki motorlu bir model yaptım tamamlamadım daha 2 motor dümensiz motorlarla yön veriliyo motorun yeri ve açısı ne olmalıdır????

xxademxx
07-06-2009, 00:03
cevapları rc oalrak deilde gerçege yonelik cevaplamaya calısıcam 1 cısı dumenin pervanelen paralel ve aynı hızada olması daha iyi olr cünkü pervanenin attıgı su ne kadar saga yonelirse tekne saga doner kenarlarda olması bnce bır dez avantaj çnkü dumen pervaneden gelen suyu deil normal deniz suyunu dondurecegı ıçn pek fazla performans verecegını sanmıyorum hız için bişi diyemicem,

saft ne kadar kısa ise o kadar iyidir örnegin 10 cm lık yere biz 13 cm lik bir şaft koyduk olmz mı olur tabikide ama motor o 3 cm lik şaft içinde enerji harcıcaktır ,

genelde çift dümeni ne amaçla kullnıyorlar bilmem bnce en saglıklı dümen sistemi pervane ile aynı hizada olandır

şaft ne kadar yatıksa o kadar iyidir

mrdeath
01-10-2009, 08:48
çift motorlu yön verme sistemini bende düşünüyorum aç gözlülük ve kontrolünü kaybedercesine giden aleti görmek isteğimden ötürüdür. daha önceden 12 yaşımdayken köpükten yapmıştım kumanda elektroniğinden anlamadığımdan ötürü lamba düğme anahtarından iki tane koyup kendi çapımda eğlenmiştim. tükenmez kalem dışından şaft yaparak hakikaten baya giden bi alet yapmıştım. motorlarda herhangi bir elektrikçiden alabilinecek motorlardı :D
İşin gırgırını bırakıp benim aklımda ve yardımcı olabileceğini düşündüğüm iki üç durum var. birincisi yapıcağın makinenin nekadar profesyonel olacağı. çünkü biliyorsundur ki hız ayarı için esc gerekli. çift motorda tabi bu ikiye çıkması gerekli sanırım. diğer durum ise endüksiyon elektromotor kuvvetinden yararlanıp yararlanılamıyacağı. yani motorlar aynı yönde değil daima ters yönde dönüp ona göre self endüksiyon kuvvetleri birbirine etki edebilir diye düşünmekteyim. bunun için pervanelerden birisi ters yapılmış olmalı. sanırım biraz çenem düştü fakat çift motorlu deniz makinelerini çok severim etrafında 360derece manevra yaptırabilirsin alete :D çok güçlü olursa alabora bile olabilir falan filan. neyse tmm sustum ben.

aozgen
01-10-2009, 09:37
1-bazı teknelerde tek dümen oluyor ve teknenin kıç tarafında ortada oluyor,bunun avantajı nedir? bazı dümenler suya bir hayli batık vaziyette iken bazıları yüzeysel bir temas sağlaıyor bunun avantajı ve dezavantajı nedir?

2-bazı dümenler tek oluyor ama yağ sağa çekik yada sola çekik vaziyette oluyor,balansa ve sağa söle dönüşlerde dengesiz dönüşlere sebep olmaz mı bu? avantajı ve dezavantajı nedir?

3-çift dümen ve tek dümenin avantajı ve arasındaki farklar nedir? hız vs gibi

4- çift dümenin ortada birbirne yakkın konumlandırılması yada teknenin sağ ve solunda daha uzak konumlandırılması arasındaki avantaj-dezavantaj ve farklar nedir?

5-bazı teknelerde pervane dümenden geride konumlanmışken bazılarında dümenden önce konumlanmıştır,bunların performansa ve hıza,sağ sol dönüşlere etkisi nedir,avantaj ve dezavantajları nedir?

6-sanırım scale teknelerde pervane geride değilde teknenin altından çıkacak şekilde konumlandırılmıştır,bunun avantajı ve dezavantajı nedir,hız teknelerinde dezavantaj mı sağlar?

7- motorun teknenin kıçında konumlandırılması ve elektroniklerim ortada konmlandırılması ile,motor ve elektronik kutusunun yer değiştirmesi arasında ne fark olur,shaft mesafesi uzamasından performans kaybı oluşurmu?

Modelinden anlamam ama gerçek sistemler üzerine konuşacak olursak:
Tek dümen, çift dümene göre daha az direnç yapacak(yani yük olacak) .sıfır pozisyonunda döndürme momenti yaratmamak için ortada olmalı.Dümen teknenizi,istediğiniz çeviklikte çevirecek alanda olmalı.Bu dizayn parametresidir.Ona göre her fazla batık (ve hatta su üstü yüzeyi) fazldan direnç yaratacak.Bu da istenmez.daha fazlası daha fazla direnç demek.
Ben 2. md. yanda dümen sizden duyuyorum.Özel bir amacı yoksa bu istenilen birşey değildir ve tekneniz düzgün seyretmez.
Çift dümen genelde çoklu pervane teknelerde,tek dümen de tek pervane lerde kullanılmalı.
Çift dümenin yeri pervanelerin tam şaft ekseni olmalı,ne yakın,ne uzak.
Herdurumda dümen,pervane izine konmalı.Önüne koymak diye birşeyi sizden duydum.
Pervane herzaman yeteri kadar derine(sağlam bir su ortamına9 konmalı.Ancak sığ sular için özel dizayn gerektiğinde mecburen su yüzeyine yakınlaştırılıyor.Siz mümkün olduğunca derine koymalısınız yoksa motorunuzun gücünü suya aktaramaz.
Şaft mesafesi,ilave yataklama demek bu da sürtünme,güç kaybı demek.Motor kıçta olmalı.

emrebuyukok
03-12-2009, 16:49
gerçek teknede olmayan birçok şey model teknede karşımıza çıkıyor
dümenin pervane hizasında olmaması, pervanenin önünde olması yada pervanenin teknenin çok gerisinde kalması gibi

Hetzer
03-12-2009, 17:00
cevapları rc oalrak deilde gerçege yonelik cevaplamaya calısıcam 1 cısı dumenin pervanelen paralel ve aynı hızada olması daha iyi olr cünkü pervanenin attıgı su ne kadar saga yonelirse tekne saga doner kenarlarda olması bnce bır dez avantaj çnkü dumen pervaneden gelen suyu deil normal deniz suyunu dondurecegı ıçn pek fazla performans verecegını sanmıyorum hız için bişi diyemicem,


Yarattıgı sürtünme ile pervane performansını düşürmesinin haricinde :

Model teknelerde en buyuk sorun pervanenin gercek teknelere nispeten cok daha yuksek devirlerde dönmesi ve sonucunda kavitasyondan kaynaklanan itişi kaybı.

Eger dümeni pervanenin hemen arkasına koyarsanız kavitasyon cok daha cabuk baslayacaktır. Öbür taraftan dümen simulatorlerle hesaplanıp uygun mesafeye yerlestirilirse stator görevi de görebilir. Model teknelerde sorun olmasa da gercek teknelerde kavitasyon içindeki bir dümen yelpazesi cok daha erken sorun cıkartacaktır.

Dümen sayısına gelecek olursak gercek teknelerde fazla dümen fazla güvenlik demek. Özellikle askeri amaçlı düşünürsek bir dümenin kaybı herşeyin bitmesi anlamına gelmeyecektir. Ama dümen arttıkça sürtünme de artacaktır. Teoride en iyi çözüm hiç dümenin olmamasıdır. Modern electric-drive gemiler bu şekilde dizyan edilmektedir. Queen Mary II bildiğimiz manada dümeni olmadıgı gibi türbün motorları da direk pervanelere baglı değildir.

ince999
03-12-2009, 17:45
Dümen Uskur (pervane) arası mesafe ile kavitasyon arasında nasıl bir baglantı var?

aozgen
03-12-2009, 20:10
Kavitasyon pervane palinin vakum tarafında suyun buharlaşabileceği kadar vakum oluşmasından oluşur.Ve fonksiyon kaybı yanında pervane malzemesini zımpara gibi parça parça yemesi de ilave sıkıntıdır.Kavitasyon önlemek için pitch le,palin hidrofoil profiliyle ve devirle oynanabilir,veya deneyerek kavitasyon la en iyi randıman verecek pervane bulunmalı.Gerçek teknelerde de bazen süper kavitasyon durumu seçildiği zamanlar vardır.

ince999
04-12-2009, 16:14
Ahmet bey kavitasyon açıklaması için teşekkür ederim.Benim sorum kavitasyon nedir degildi.Dümen ve uskur arası mesafesinin kavitasyonla nasıl bir baglantısı var bunu sordum çünkü 8 nolu cevapta kavitasyonun daha cabuk başlıyacagı sözü var ama ben henüz bunun cevabını yazan arkadaştan alamadım

aozgen
04-12-2009, 17:40
Ben böyle bir bağlantı bilmiyorum ama bağlantı yoktur manasına da gelmez.

ince999
04-12-2009, 17:50
bu bağlantıyı ögrenmek için yazana sordum zaten ama henüz sorumu görmedi daha herhalde

Hetzer
07-12-2009, 11:17
Eger kavitasyonu akan bir sıvıda alçak basınçlı buhar boşluklarının meydana gelmesi olarak açıklarsak kavitasyonun olusmasındaki en büyük etkenin basınç olduğunu görebiliriz. Suyun içinde hareket eden her nesenin etrafında basınc değişikliği meydana getirdiğini düşünürsek dümenin yarattığı türbülans pervane etrafındaki basıncı düşürürse kavitasyon daha düşük hızlarda gerçekleşebilir.

Bu yüzdendirki kavitasyonu gec olabildiğince baslatmak için pervane etrafındaki basıncın yüksek olması gerekir. Bunun doğal yolu uskurun olabildiğince derinde calısmasıdır. BAska bir yol ise pervaneyi bir tünel içine alarak dinamik basıncı yükseltmektir.

Teoride uskurun maksimum verimde calısması için gövdeden bile uzak olması gerekir. Bu amaçla a motorların gövdeden uzak olduğu CODAG/CODAS drive deneysel tekne ve denizaltılar dizayn edilmektedir.


bu bağlantıyı ögrenmek için yazana sordum zaten
Haftasonu geç girdiğim için soruyu geç gördüm. Yazan da cevapladı zaten
Saygılar

ince999
08-12-2009, 11:40
Teşekkür ederim yazdıklarınız için

Hakan Tfkc
12-04-2010, 17:10
Herkese selamlar..

Yeni uyeyim ve bu ilk mesajım.

Sanırım burada ciddi sayıda gemi mühendisi mevcut. Kavitasyonla ilgili detaylar normal modelcilerin biraz kafasını karıstırmıs olmalı ama acıklamalar gayet anlasılırdı. Kavitasyon bundan daha anlasılır anlatılamazdı dogrusu.

wache
06-03-2011, 22:34
yani buna göre bir mono teknede dümeni nereye koymak gerekir ? (anlaşılır bir şekilde )

emrebuyukok
06-03-2011, 23:53
Dümen mono teknelerde sancak tarafına (tekneye arkadan bakınca sağ yanı) uskurun yanına konuluyor. Hem pervanenin hızını kesmemek hem daha keskin dönüşler yapabilmek için. dezavantajı dönüşler hep sağ taraftan oluyor. Sola dönüş hızla giderken mümkün olmuyor.

wache
07-03-2011, 07:04
cevabınız için teşekkürler peki bunun bir ölçücü cm si varmıdır ? yoksa göz kararımı yapmalı dümen motesini ?

aozgen
07-03-2011, 08:01
Ben tekne modelciliğinden anlamam ama aklın ve mühendisliğin gösterdiği yolda,gerçek teknelerde de (eğer özel bir durum, gerektirmiyorsa) dümen her zaman pervane izine konur.O incecik palanın vereceği (pervaneden dolayı) ek direnç hesaplanamaz dahi.Fakat neredeyse sıfır hızda dahi gayet güzel dümen kontrolu elde edilir.Hele modelcilikte dümeni pervane izinden kaçık koymanın hiçbir faydasını göremiyorum ama tamamen hatalı olduğunu görebiliyorum.

tbatuk
07-03-2011, 09:15
Ben tekne modelciliğinden anlamam ama aklın ve mühendisliğin gösterdiği yolda,gerçek teknelerde de (eğer özel bir durum, gerektirmiyorsa) dümen her zaman pervane izine konur.O incecik palanın vereceği (pervaneden dolayı) ek direnç hesaplanamaz dahi.Fakat neredeyse sıfır hızda dahi gayet güzel dümen kontrolu elde edilir.Hele modelcilikte dümeni pervane izinden kaçık koymanın hiçbir faydasını göremiyorum ama tamamen hatalı olduğunu görebiliyorum.

Ahmet bey merhaba,

pervanenin arkasındaki incecik pala; dönüşlerde ince olmaktan çıkıp, oldukça geniş bi yüzey alanı ile pervaneden gelen suyu kesmekte ve bu sebepten dolayı dönüşlerde hız kayıplarına yol açmaktadır. Tabi ki bu söylediğim sürat tekneleri için geçerlidir, düşük süratlerde seyreden teknelerde bu durum gözardı edilebilir.

wache
07-03-2011, 09:31
bende yurt dışı sitelerde dikkat ettim goggle da rc boat yazıp arttırdım genellikle dümen arkadan bakılınca sağ tarafa koyuluyor ama bunu bir ölçüsü varmıdır yanı göz kararı koylumuyodur heralde diye düşünüyorum beni aydınlatırsanız sevinirim saygılar

ceb76
07-03-2011, 09:56
Günaydın :)

Gerçek teknelere baktığımız zaman elbetteki dümeni pervanenin hemen hizasında arka tarafa yerleştirmek çok daha mantıklıdır. Ancak, özellikle sürat teknesi modellerine baktığımız zaman, teknenin tipine göre dinamiklerin çok değiştiğini görürüz. Aslının aynısı bir sürat teknesi modeli için dümeni pervanenin hizasına koymak ne derece mantıklıysa, gerçek hayatta göremeyeceğimiz şekilde yüzey pervanesi takılmış ve arkadan şaftı uzatılmış bir modelin kuyruğunu uzatmakta, o kadar sakıncalı sonuçlar doğuracaktır. Hiç birşey olmasa dahi suyun içinde sürüklenecek bir parça ortaya çıkacak (drag effect) ve hızı epey bir düşürücek veya kontrolü zorlaştıracaktır.

O yüzden, pervanenin dönüş yönüne göre dümen ekseriye sağ tarafa yerleştirilir. İstisnaları, modelin motor gücü veya şaft ve pervane seçimi belirler.

tbatuk
07-03-2011, 10:29
bende yurt dışı sitelerde dikkat ettim goggle da rc boat yazıp arttırdım genellikle dümen arkadan bakılınca sağ tarafa koyuluyor ama bunu bir ölçüsü varmıdır yanı göz kararı koylumuyodur heralde diye düşünüyorum beni aydınlatırsanız sevinirim saygılar

mantığını açıklamaya çalışayım; ne kadar sağa koyarsanız, sağa dönüşler o derece etkili ve sola dönüşler aynı oranda zayıf kalacaktır. Buna göre dümen tam kırıldığında pervanenin su çıkışını kapatmaycak şekilde ayarlamanız yeterli olacaktır. Motorunuzun dönüş yönü sağ olarak kabul ediyorum, dümeni de en sağda olursa sol dönüşler çok zor olacaktır. Sağ dönüşlü oval bir parkurda yarışmayı düşünmüyorsanız, kullanım rahatlığınız için çok sağa kaçırmayın derim.

wache
07-03-2011, 10:55
peki arkadan bakınca tekneye dümeni nekadar sola yada sağa dogru koymak lazım

tbatuk
07-03-2011, 11:06
peki arkadan bakınca tekneye dümeni nekadar sola yada sağa dogru koymak lazım

dümeni sağa takıyorsanız tam sol manevradayken pervanenin önünü kapatmayacak kadar sağa, sola takıyorsanız; tam sağ manevradayken pervanenin önünü kapatmayacak kadar sola takabilirsiniz.

Bu tamamen benim görüşümdür, doğruluğu tartışılabilir.

wache
07-03-2011, 12:30
deneme yanılma yöntemiyle yapıyım dicem arkası delik deişk olucak :) fazla sola da taktımı yada fazla sağa ozamanda ayar tututramıcam :) kala kaldım ne yapsam diye

wache
08-03-2011, 21:36
varmı arkadaslar baska dusuncesi olan ?

Roadrunner
09-03-2011, 01:21
Dümeni pervane ile bordanın başladığı (yani aynanın bittiği) yer ile ortalayabilirsiniz.

aozgen
09-03-2011, 07:53
Abiler madem sürat modelinde dümen palası alabanda edildiğinde vereceği direnç hızı etkiliyor,buradan mühendislik yapalım biraz.Palanın alanı o tekneyi döndürebilecek şekilde seçilir.Amaç tekneyi döndürmek ise direnç vektörü tekneyi döndürmeye yetecek kadar olacak bir dümen alanı ile bu iş hallolur.Yani pervane izine konulacak çok daha küçük alanlı bir dümen palası(bu küçük alan pervane izi sebebiyle çok daha güçlü dönüş momenti yaratacak) yana konulmuş daha büyük alanlı bir dümen palasıyla (dönüşlerde) aynı direnci verecektir.(Bahsi geçen tekneyi döndürmeye yetecek moment için sadece suyun tekne ile olan izafi hızına güvenecek bu yüzden de alanı çok daha büyük olacak.Hatta dümen tatbik edilmeyen,düz gidişlerde sırf bu daha büyük alan yüzünden sürtünme direnci daha fazla olacak).
Dolayısıyla ben halâ pervane izinden uzak konulma mantığını anlamadım.Hatta şimdi görebildiğim kadarıyla daha büyük pala alanı gerekeceğinden sürtünme direnci daha fazla olacak.

wache
09-03-2011, 09:46
benımde aklıma şu soru geliyor simdi dümeni sağa yada sola koysak ne tarafa koyarsak otaraftan donuslerı yapmamız laızm gelıyor yanı ter tarafına yapılan donusler acık oluyor dumen tarafıbna yapılan donusler keskın oluyor buda bıze bır kısıtlama getırıyor artı mesafe olarak nekadar saga yada nekadar sol koyucagımızla ılgılı bır bılgı yok tamamen göz kararıyla yapılabııcek bırsey anladıgım bu ve su soru gelıyor aklıma tekneyı suya koydugumuzda bu dumenın sagda yada solda olması teknenın suyun uzerınde duz durmasını etkılemezmı dumen ne taraftaysa agırlık otarafa olucgaı ıcın o kısma dogru yatma olmazmı ? benim yapacagım tekne 120 v kabuk içine leopard 1340 kv motor koyup 240amper esc ile beslicem 2 tane 6 s pil ben bu dumenı pervane izne koysam ne gibi dezavantajıım olur ?

ceb76
09-03-2011, 12:04
Hinciiiin, anlatamadığım sanırım şu oldu. Gerçek teknelerdeki dümenin yeri ve ebatı ile ilgili bir sorunumuz zaten yok ve olması gerektiği şekilde tüm teknelerde mevcut :D

Problem, tekne modellerinden kaynaklanıyor. Eğer ölçekli bir model yapıyorsanız yine yukarıdaki gibi bir sıkıntı yok. Gerekli tüm dinamiklerde aynı ölçekte küçüldüğü için yine dümen yeri ile ilgili problem olmaz ;)

Ama iş gerçek hayatta olmayan bir sürat modeline gelince her şey bir anda değişiveriyor. Çünkü her şey bir yana, içine konulan motorlar gerçeğiyle orantılandığında çok kuvvetli oluyor. 70 cm boyunda bir tekneye çok rahatlıkla bağladığınız bir motorla, anında 70-80 km leri görebiliyorsunuz. Bunu ölçeği doğrultusunda büyütürsek, gerçek boyutlardaki bir tekneyle çok zor ve hatta belki hiç yapılamıyacak bir sürat olduğunu görüyoruz:rolleyes:

Peki, biz gerçek hayatta yapamıyacağımız bir sürate, model tekneyle nasıl ulaşıyoruz? Tabiki tek sebebi motorun 'üffffff......abiiiiii acayip kuvvetli, önüne tuğla bağlasak uçurur' olması değil :)

Öncelikle teknenin ağırlığıyla az biraz oynuyoruz. Gerçek hayatta yapılacak olsa, ulaşacağı ağırlığı orantısal olarak ufaltmak yerine, 'elimizden geldiğince' tekneyi hafif yapıyoruz ;) Arkasından teken ağırlığın üçte iki arkaya alıyoruz ki tekne 'plane'e yani suya paralel ve minumu temas sağlayıp, sürtünmeyi azaltarak, maksimum sürate erişebileceği konuma daha rahat gelsin.

Arkasından, şaft ve pervane düzeneğini değiştiriyoruz ;) Yine gerçek motorlarda ve teknelerde kullanılmayan bir düzenekle, motoru flexi şafta mümkün mertebe düz bir açıyla bağlıyoruz. Böylece elimizden geldiğince minumum kayıpla motor gücünü pervaneye aktarmaya çalışıyoruz. Bu sayede biraz daha hız kazanıyoruz ;)

Ama şimdide, zaten en bir feci kuvvete sahip motorumuz tekneyi, 'abowwwww....' diyerek itmeye başlayacak. Eeeee..... pervaneyi gerçek teknelerdeki gibi uçları yuvarlak seçip, şaftla beraber teknenin altına yerleştirirsek, akabinde iki tane sorunumuz ortaya çıkacak. Hem pervane ileri iterken tekneyi azda olsa yukarı iteceği için burun suya basacak (normal teknelerde bu derece kuvvetli ve orantısız güç veren motorlar olmadığından, bu sorun çok kolayca halledilebiliniyor ve performans o kadar etkilenmiyor) haliyle sürat kaybettirecek ve motordan gerektiği kadar yararlanamayacağız.

Bu durumda bizde ne yapıyoruz? Tabiki gerçek hayatta hiç bir zaman göremiyeceğimiz derecede şaftı teknenin içinden dışarı doğru uzatıyoruz. Bunu uzatırken de 1-2 derece kadar aşağı eğim veriyoruz ki tekne plane'e gelebilsin ve pervane dönerken çürük su yaratmasın hep suyun içinde kalsın. Diğer taraftansa, teknenin arkasına gerekli parçaları koyuyoruz ki yüksek süratte burun dikip taklaya başlayıp, güvercin olmayalım:P

İşte şimdi, elimizde gerçek hayatta hiç bir teknenin orantısal olarak çıkamayacağı, 'en, en en bi üfffff, yavvvv.......' giden bir teknemiz oldu :D Oldu olmasına da şimdi bu bildiğimiz teknelerden de tamamıyla farklı dinamiklere sahip bir tekne oldu ;) Düz gitmesinde bir sakınca yok ama ya yön vermeye kalkarsak?

Zaten, esas sorunumuzda buydu. Bu kadar laf salatasınıda affınıza sığınarak zaten birazdan yazacaklarımı anlatmak için yazdım :)

Dediğim gibi artık normal hayatta karşılaşamıyacağımız bir teknemiz var. Mesela motoru o kadar kuvvetli ki yanlış bir pervane seçimiyle sağa doğru takla bile atabilir. Pervane su direnciyle karşılaştığında, motor sabit olacağı için tekne pervaneden daha hızlı dönebilir. İşte tekneyi genelde motor dönüş yönüne çevirmemizin bir sebebi bu. Daha rahat döneceği için süratimizi muhafaza ediyoruz. Ayrıca yine dönüşünü kolaylaştırmak için gerçek hayatta olmayan bir saplama da teknenin kıçına koyuyoruz ki suyu yararak dönüşe faydalı olsun, tekne savrulmasın ;)

Öte yandan, bu sırada dümenimiz ne durumda? Eğer pervanenin sağ tarafına yerleştirilirse hem dönüş komutunu daha rahat verecek ve bunu yaparken zorlanmayacaktır. Üstelik yeri geldiğinde de yukarıda anlattığım saplamanın görevini yapacak ve tekneyi daha stabil tutacaktır.

Peki dümeni pervanenin arkasına koyarsak ne olur?

Öncellikle, konulmaz diye birşey elbet yok. Konulabilinir ama hangi durumlarda?

Bir kere ölçeklilerde, zaten bunu hiç söylemiyorum.

Diğer taraftan; eğer motor aşırı güçlü değilse, şaft çok uzun değil ise ve dümen pervanenin arkasında çok geride kalmıyorsa, ama en önemlisi, dümeni tutan üst aksam suyun dışında bırakılıp, suyla teması tamamıyla engellenebilinirse (teknenin yapısı ve ağırlık dengesi ile bu sorun çözülebilinir yada sadece o tip tekneler için imal edilmiştir) konulabilinir. Ama bu tip konfigrasyonlarla inil inil uğraşmaktansa, değişen değişkenlere göre ayarlaması çok daha rahat bir yan dümen koyup, tüm bu zorlukları aşmak daha rahat olacaktır ;)

Uzun yazdım ama kısacası tüm bu sebeplerin birleşiminden ötürü, model sürat teknelerinde genelde dümen arkaya değil, pervane dönüş yönüne göre yan tarafa yerleştiriliyor :)

Bu arada wache, ağırlık noktası o kadar değişmeyeceği gibi zaten pillerin yerlerini kaydırarak tekneyi düz duruma getirebilirsin ;)

aozgen
09-03-2011, 12:10
Emrah abi güzel,açıklayıcı yazmışsın.Madem bukadar hassas sistemler yapılıyor,o zaman ben sizin yerinizde olsam pervaneyi döndürür dümeni hepten ortadan kaldırırım.Yani pervane şaftına güzel bir üniversal joint(kardan kaplini) koyarım iş bitti.Sanırım bunu yataklayıp bir servo yardımıyla çevirmek dümenle ilgili bütün uğraşmalardan kolay ve bütün kaygıları giderecektir.

wache
09-03-2011, 12:22
cevabınız için tesekkürler saygılar

ceb76
09-03-2011, 12:35
Emrah abi güzel,açıklayıcı yazmışsın.Madem bukadar hassas sistemler yapılıyor,o zaman ben sizin yerinizde olsam pervaneyi döndürür dümeni hepten ortadan kaldırırım.Yani pervane şaftına güzel bir üniversal joint(kardan kaplini) koyarım iş bitti.Sanırım bunu yataklayıp bir servo yardımıyla çevirmek dümenle ilgili bütün uğraşmalardan kolay ve bütün kaygıları giderecektir.

Teşekkürler :)

Doğruyu söylemek gerekirse 'Z' drive olarak kullanılan pervane dümen sistemleri var ve yaygın olarak kullanılıyor. Ama geldik en en baştaki esas soruna, 'sürati artırmak'. Başlangıç teknesi olarak düşünülen bir çok modelin zaten dümen sistemleri sizin anlattığınız tarzda. Blackjackinden benimde en son yaptığım, Robbe'nin bir çok modeline kadar daha aklıma gelmeyen bir çok model piyasada var. Hatta dıştan takma motorlu çok yüksek süratlere çıkabilen model teknelerde mevcut. Ama biz ne zaman ki 'acayip, en bi üfffff.....'giden tekne yapmak istiyoruz, bu tip sistemlerin güç kaybına neden olduğu gerçeği ortaya çıkıyor. Herbir ek yeri, mafsal gücü iletirken performansı düşürüyor. Tabi aşırı güce dayanamıyıp dağılan mafsallarda cabası olarak ortaya çıkıyor ;)

Hatta mantık sonunda, 'keşke direkt motor pimi olan bir şaft sistemi olsa da pervaneyi ona bağlasak'a kadar geliyor. Bülent kulakların çınlasın :D

tbatuk
09-03-2011, 18:30
Tekne yarışları genelde oval parkurda yapılır ve dönüşler hep aynı yöndedir. şöyle düşünelim; uçaklarda nasıl torktan dolayı uçak motor dönüş yönünün tersine yatma eğiliminde ise teknelerde de aynı durum söz konusudur. Ve bu yöne konanan dümen ile maksimum verim alınır. Normal bir gezi teknesinden bahsediyor olsaydık zaten bu konu hiç açılmazdı.

Ahmet abi bu arada patlarlı cessnamın brushless dönüşümünü bitirdim :) havalar düzelir düzelmez orhanlıda yorumlarınız sonrası testini yapmak isterim :)

aozgen
09-03-2011, 21:32
Bekleriz efendim.Yalnız herkes tersini yaparken nerden icabetti güzelim GP modeli EP yapmak?

tbatuk
09-03-2011, 23:42
Bekleriz efendim.Yalnız herkes tersini yaparken nerden icabetti güzelim GP modeli EP yapmak?

gp yok bende Ahmet abi :) Bir de gp yi evde test edince hanım çok kızıyor. Bence haklı da. Ayrıca genelde az vaktim olduğundan (ayar temizlik vs için ) şimdilik ep kullanmak istiyorum. Ama orhanlıda sizi her izlediğimde ki her haftasonu izliyorum ( yağmur çamur dahil tebrikler size :D ) kanıma karışıyor o koku :)

aozgen
10-03-2011, 09:56
Haa EP nin GP den daha az problemli olduğunu sanıyorsan nasıl olsa yakında öyle olmadığını anlayacaksın.Yol yakınken vazgeç.

tbatuk
10-03-2011, 10:19
pil dıışında ne gibi bir sıkıntı yaratabilir Ahmet abi?

aozgen
10-03-2011, 10:53
Şimdi abinin konusunu iyice karıştırmayalım ama yakında görürsün abi.Havada zınk diye stop etmeler,2 dk uçuşla pil bitirmeler,ESC yakmalar,bir saat önce uçup bir saat sonra pili tanımamalar. vs vs vs o kadar çok ki...

ekoim
17-03-2011, 20:14
Emrah abi güzel,açıklayıcı yazmışsın.Madem bukadar hassas sistemler yapılıyor,o zaman ben sizin yerinizde olsam pervaneyi döndürür dümeni hepten ortadan kaldırırım.Yani pervane şaftına güzel bir üniversal joint(kardan kaplini) koyarım iş bitti.Sanırım bunu yataklayıp bir servo yardımıyla çevirmek dümenle ilgili bütün uğraşmalardan kolay ve bütün kaygıları giderecektir.

mesajiniz ho$uma gitti dogrusu,, bende her arkada$ anlayabilsin deye bir ekleme yapiyorum izninizle....
http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/robbe-4167.html

aozgen
17-03-2011, 20:57
Eywallah,tam cuk oturmuş.En az dirençle en verimli sevk sistemi işte bu.Yoksa direnci düşüreceğim diye dümeni kaçık takmak sadece sevk i zorlaştıracak o kadar.

emrebuyukok
17-03-2011, 21:20
Güzel ama bu seferde dönüşler sırasında kardan mili açısı yükseldiğinde motor gücü düşüyor.

Her güzelin bir kusuru var.

tbatuk
17-03-2011, 23:53
bu tarz kaplinler (kardan ) %3 eğimden sonra sürtünmeden ötürü kayıplara neden olurlar. Model sürat teknelerinde bu tip kayıplar, yarışı kazanmak ve ya kaybetmek arasındaki ince çizgiyi belirler.

Daha önce de söylediğim gibi; eğer maximum verim için uğraşılıyorsa, pervanenin su çıkış yolu açık olmalıdır.

Bir uçağın uçuş sırasında iniş takımlarını sürtünmeyi azaltmak için gövde içine alması gibi. İniştakımları açıkken de uçar değil mi? Ama gövde içine alarak sürtünmeyi azaltınca hem hızı artar hem de yakıt tüketimi düşer.

Bunun gibi birşey :)

Roadrunner
18-03-2011, 00:49
Resimdeki sistemde kullanılan kaplin belli bir güce kadar dayanacaktır. Zaten dönüşlerde gaz kestiğimiz için çok sorun değil. Yarış sınıfındaki teknelerde bu sistemler pek tercih edilmiyor. Resimdeki sistemi Robbe genelde scale ve semi-scale teknelerde kullanıyor.