PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : motorlarda yıldız ve üçgen bağlantı



ylc
09-06-2009, 16:44
Arkadaşlar merhaba

bi süre önce yanan turnigy 2409 motorumu sardım çalıştı ancak performans kaybı var. motoru sökerken sarım şeklini tespit edemedim çünki teller birbirine yapişmıştı ve koparak sökülebildi. Bende internetten araştırıken 2 bağlantı şekli buldum ve yıldız bağlantı ile sardım. acaba yıldız ve üçgen bağlantı şekilleri performansı etkilermi bu motorların orginal bağlantı şeklini bilen varsa yardımcı olsun lütfen.

ylc
09-06-2009, 20:41
Evet arkadaşlar kimseden cevap gelmeyince bende sabırsızlandım ve motoru söküp yıldız bağlantıyı üçgen bağlantıya çevirdim.

Sonuç inanılmaz motor ilk geldiği günki performansa çıktı ayrıca yıldız bağlantıdaki ilk kalkış esnasındaki titreme ve düzensizlikler de gitti şuan çok iyi. motordaki ısınma nedenide ortaya çıktı motorun uçak burnuna bağlantı noktasındaki segmanın altınaki rulman dağılmış boşta dahi dönerken hemen ısınma sebebi büyük ihtimal bu rulman aynı problemi yaşayanlar bu rulmanı kontrol etsinler diye düşünüyorum.

ince999
09-06-2009, 21:47
[QUOTE=ylc;405356]Evet arkadaşlar kimseden cevap gelmeyince bende sabırsızlandım ve motoru söküp yıldız bağlantıyı üçgen bağlantıya çevirdim.

Sonuç inanılmaz motor ilk geldiği günki performansa çıktı ayrıca yıldız bağlantıdaki ilk kalkış esnasındaki titreme ve düzensizlikler de gitti şuan çok iyi. motordaki ısınma nedenide ortaya çıktı motorun uçak burnuna bağlantı noktasındaki segmanın altınaki rulman dağılmış boşta dahi dönerken hemen ısınma sebebi büyük ihtimal bu rulman aynı problemi yaşayanlar bu rulmanı kontrol etsinler diye düşünüyorum.[/QUOTE
Hayırlı olsun
şu yıldız üçgen baglama işini nasıl yaptınız acaba anlatırsanız belki bir gün bize de lazım olur

ylc
09-06-2009, 22:03
Şekilde bu bağlantının nasıl olması gerektigi görülüyor

RealPower
09-06-2009, 22:50
Yılıdz bağlantıdan daha az akım çekilebilir.. daha çok alternatörlerde kullanılır.DC motorlarda Üçgen bağlantı kullanılır.Verim farkı kesinlikle vardır.

Konuyu daha önce görseydim cevaplardım :)

RealPower
09-06-2009, 22:56
Uçak Elektrik Sistemleri Ders notlarımdan dengeli ve dengesiz durumda yük ve güç formülleri...Bulmam biraz zaman aldı kitaplığın üst raflarında yerini çoktan almış :)

ince999
09-06-2009, 23:22
Arkadaşlar ben teoriyi degil pratiği sormuştum.Yani bir bobinden başlayınca diyelim bobinin bir ucunu başlangıç olarak aldınız bitiş ucunu hangi bobinin hangi ucuna bagladınız bunu nasıl tespit ediyorsunuz? ters olup olmadıgını nasıl anlıyorsunuz?
kaç adet bagımsız bobin var? motoru kaç kutuplu kabul ediyorsunuz?bunlara sizin uygulamalarınız adına cevap yazarmısınız?

tombulll
09-06-2009, 23:45
Selamlar

Aşağıdaki linkte bazı bilgiler var kolay gelsin.

http://www.bavaria-direct.co.za/models/motor_info.htm

ince999
09-06-2009, 23:52
Ben teori sormuyorum pratik uygulama ip uçları soruyorum

RealPower
10-06-2009, 00:10
Linki incelerseniz uygulama için ipuçları mevcut...

http://www.bavaria-direct.co.za/models/images/Mini300_Winding_Instructions.gif

ylc
10-06-2009, 00:10
Arkadaşım aşağıda 9 storlu 12 miknatisli bir motorun sarım şekli var inceleyebilirsin.

ylc
10-06-2009, 00:12
tunahan bey verdiğniz linkteki yıldız bağlantı bu benim ilk sarım şeklim bu bağlantıda ciddi performans kaybı oldu.

atambay
10-06-2009, 02:34
Arkadaşım aşağıda 9 storlu 12 miknatisli bir motorun sarım şekli var inceleyebilirsin.

Siz aynı bu şekilde mi sardınız? Motorun marka ve modelini de yazarsanız iyi olur.
Ben turnigy 3530 1700 kv lik motoru iki kez sardım. İkisinde de çalışmadı. Bağlantı üçgen yapıldı.

RealPower
10-06-2009, 09:44
tunahan bey verdiğniz linkteki yıldız bağlantı bu benim ilk sarım şeklim bu bağlantıda ciddi performans kaybı oldu.

ben verilen ilk siteden alıntı yaptım siteyi incelemesini ve içerde ipuçlarının olduğunu göstermek için...

ylc
10-06-2009, 10:30
Arkadaşlar yaptığım sarım işlemini biraz daha ayrıntılı anlatmamım faydası olacağını düşündüm.
Motor turnigy 2409-12T 1600 kv,
Tel çapı: 0.20 (Tower pro 2409’ ün tel çapı biraz daha kalın geldi bana )
Sipir sayısı: 5 kat telle 10 sipir
Aşağıda sarım şekli ve bağlantı şeması var

Burada 3 bobin grubu var ve her bobin grubu da 3 stator üçerine sarılmış sarımlardan oluşuyor. Önce bir bobin grubu nasıl sarılacak ondan bahsedeyim, 9 statordan birini referans alın ve ona bir nolu bobinin ilk sarımını yapın sonra 2 stator atlayın ve ilk bobin grubunun 2. Sarımını yapın sonra tekrar 2 stator atlayın ve 1. Bobin grubunun son sarımını yapın. Birinci bobin grubu tamamlandı. Sonra ikinci bobin grubunun ilk sarımını birinci grubun 1. Sarımının sağındaki ilk statora sarın sonra tekrar 2 atlayın sarın ve tekrar 2 atlayın sarın böylece ikinci bobin grubunu da tamamlamış olursunuz. 3. Grup içinde aynı işlemi yapacağız 2. Grubun birinci sarımının hemen sağındaki statordan başlayarak bu grubu da tamamlayın. Şimdi üçgen bağlantı yapılacak. Burada şemada da olduğu gibi önce birinci grup sarımın başlangıç noktasındaki teli 3. Grup sarımın sonu ile lehimleyin ( lehim işleminin sağlıklı olması için tellerin üzerindeki izelasyon malzemesini güzelce kazıyın 1 sarım teli 5 adet telden oluştuğu için 5 telinde uçları çok iyi temizlensin) sonra 1. Grup bobinin son noktasını 2. Grup sarımın başıyla birleştirin ve lehimleyin. Son olarakta 2. Bobin grubunun sonunu 3. Grubun başı ile birleştirin. Evet motorunuzun sarımı ve bağlantısı oldu. Şimdi ecs ye gidecek üç kabloyu bu üç noktaya lehimleyin ancak kısa devre olmamasına özen gösterin lehimli bölgeler motorun gövdesine değerse kısa devre olur motorunuz çalışmadığı gibi esc’yide yakabilir. Bu iş için en iyi ürün makaron denilen ısıtılınca büzüşen malzeme kullanarak güzelce izole edin. İşte motorunuz hazır hayırlı olsun.
Çok mu karışık oldu bilmiyorum.

atambay
10-06-2009, 10:51
Ben Turnigy 3530 u sarmayı denedim. Aynı söktüğüm gibi sardım telleri. 12 stator olduğu için yanyana 2 tanesini sarıp 4 boş bırakıp diğer ikisini sardım. Olmadı söktüm tekrar sardım yine olmadı. Neden olmadığı da belli değil. Sarım yönlerinde hata yapmış olabilirim.

ylc
10-06-2009, 11:04
Sayın atambay

Bendede turnigy 2217 motor var harika bir motor kullandığım sürece hep memnün kaldığım bi motor. Bigün çok zorladım ve yandı oda 12 statorlu şimdi onu sarmaya çalışacağım bugün bobin telini alacağım bir kaç gün içinde sarar sonucu paylaşırım. İnşallah onuda başarırsam artık motorum yandı derdinden kurtulmuş olacağım.

atambay
10-06-2009, 12:07
Eğer sarım sırasında görüntülerseniz nefis olur. Özellikle sarımların yönleri çok karışıyor.

candane
10-06-2009, 18:01
Metin bey motorların sarımlarına bakıp ne kadar özensiz sarmışlar ben bunlardan çok iyi sararım diyordum. Gerçekten eskiden okulda çok sayıda asenkron motor ve transformatör sarmıştım. Yanan bir iki motorum olunca sarayım dedim. Sizin gibi benim ilk sarımlarda hayal kırıklığı oldu. İlki hiç çalışmadı ikinci ise biraz dönüp yandı.
Ama sarımlarda ben kaliteli bobin teli kullanmamıştım muhtemelen aralarda kısa devreler oldu.
İnat edip 3. kez kaliteli kaplaması olan tel alıp yeniden sardım ve sorunsuz çalıştı. Ama deneme mahiyetinde olduğu için olması gerekenden daha az sayıda tel kullandığım için bu motor çok zorlamaya gelmeyecek bir motor olmuş oldu. Belkide yeterli miktarda sargıyı sıkıştırmaya çalışırken zarar veriyordum, tel miktarı azalınca sorun çözüldü.

atambay
10-06-2009, 18:23
Ben de bir ince tele geçtim sığdıramayınca. Ama yine olmadı.

ylc
11-06-2009, 11:39
Arkadaşlar bu minyatür rulmanların fiyatları hakkında bilgisi olan varmı.
burda istenen fiyatlar motorun kendisinden pahalı.

ylc
28-06-2009, 14:19
Evet arkadaşlar 12 statorlü ve 14 miknatıslı turnigy 2217 yi sardım sonuç yer testleri harika ısıma yok, tekleme yok, performans orjinele yakın. Tek bir değişiklik yaptım oda 7 kat tel 7 sipirdi ben 6 sipir sardım süper oldu yeni yaptığım modele taktım bugün uçuş testini yapacağım ama çok unutluyum bi sorun çıkarmayacak. Daha önce sardığım motorlar ısınıyordu bunda böyle bişey söz konusu olmadı (gerçi o motorlar geldiğindede ısınıyordu ve 5. dakikada yandılar. yapısal bi sorun olabilir)

ince999
28-06-2009, 15:00
Hayırlı olsun güle güle kullanın

ylc
29-06-2009, 01:13
Teşekkürler ince999

musicman
09-07-2009, 03:42
Selamlar

ylc arkadaşıma bir soru:

1.sarımın başlangıcını 3.sarımın sonuna vs. şeklinde yaptığınız üçgen sarım aslında şöyle yapılsa daha kolay ve temiz bir sarım olmaz mı ?

1.sarımı bitirip sonunu açıkta bırakmak yerine, hiç ara vermeden yine 2 şer atlayarak 2. sarıma devam etsek ;
Ancak 2. sarıma geçmeden önce telimizin 15-20 cm lik kısmını sarmadan ikiye katlayıp kıvırsak (biribirine dolasak);
Aynı işi tekrarlayıp 3. sarımı da tamamlasak;
En sonunda artan uç ile başlagıç ucunu birbirine dolasak.

Aynı sonucu elde etmiş olmaz mıyız ?
(bu işi 5 li, 6lı tel grubuyla yaparsak tam da sizin yaptığınız iş çıkar sanırım)

tutku16
10-07-2009, 03:08
Bende towerpro BM-2409 18t yi saracağım çünkü motor kırım geçirdi ve escye bağlanan kabloların girişlerinden ikisi koptu ve motora bi anda ful gaz verince yemiyor.
Yeniden sarmam lazım.
Ben incelemelerimden Telleri 5 katlı değil 2 katlı sarmam gerektiğini gördüm çünkü orjinalinde escye giden her kabloda 4 kat tel var.
Her bobine kaçar tut sarmam gerektiğini nasıl öğrenebilirim sökerken saysam olur ama teller koparsa sayamam.Nasıl halledecez?
Sarım telinin adı nedir?Nereden alabilirim ve kalınlığını ve cinsini nasıl öğrenebilirim?Bakır telmi bunlar?
Sorularımı cevaplarsanız çok memnun olurum.
Motorumun linki;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4712
Sevgili Ylc Ayrıca bu 180 watt güç bana yeterli oluyor ama kıtı kıtına.
Sarma işlemi ile motorumu sizinki gibi 200watt yapabilirmiyim aynı şekilde sarsam?

Joker73
10-07-2009, 09:02
Selamlar

ylc arkadaşıma bir soru:

1.sarımın başlangıcını 3.sarımın sonuna vs. şeklinde yaptığınız üçgen sarım aslında şöyle yapılsa daha kolay ve temiz bir sarım olmaz mı ?

1.sarımı bitirip sonunu açıkta bırakmak yerine, hiç ara vermeden yine 2 şer atlayarak 2. sarıma devam etsek ;
Ancak 2. sarıma geçmeden önce telimizin 15-20 cm lik kısmını sarmadan ikiye katlayıp kıvırsak (biribirine dolasak);
Aynı işi tekrarlayıp 3. sarımı da tamamlasak;
En sonunda artan uç ile başlagıç ucunu birbirine dolasak.

Aynı sonucu elde etmiş olmaz mıyız ?
(bu işi 5 li, 6lı tel grubuyla yaparsak tam da sizin yaptığınız iş çıkar sanırım)


Mesajınızı defalarca okudum ancak yanlış anladım herhalde.Çok haklısınız uçları kesip yeni sarıma başlamaktansa kıvırmak çok mantıklı.
http://www.hobbyrc.com/forum/attachment.php?attachmentid=36374&d=1244578232
Alttaki animasyon merak edenlere step motorun çalışmasını basitçe gösteriyor.
http://img90.imageshack.us/img90/4361/stepper20phases20animatpa5.gif

Joker73
10-07-2009, 09:20
Kullanılacak teller hakkında birkaç teorik bilgi vereyim.

Tellerin üzeri yalıtkan bir madde ile kaplıdır (genelde vernik).Vernik bakır rengine benzediği için kaplama yokmuş gibi görünebilir ama ateşe tutarsanız yandığını görürsünüz.

Her telin belirli bir çapı ve belirli bir direnci vardır.
Eğer az sarar veya tel çapını arttırırsanız direnci düşer ,motor gücü yükselir.Bu yükselmeyle ısınma problemleri ortaya çıkmaya başlar.Aşırı ısınma motoru yakar.
Eğer fazla sarar veya telin çapını küçültürseniz direnci artar,Motorun gücü düşer.

Bu tür motorları sararken aynı çaplı kablodan aynı sarım sayısı ile sarmak uygun olacaktır.Bunlar elbette değiştirilebilirler.Unutmayalım ki sonuçta ya güç kaybederiz veya ısınma problemleri olur.
Bu tür kabloları bobinajcılar kullanıyor ancak satarlarmı bilmiyorum.

Saygılarımla

atambay
10-07-2009, 11:47
Selamlar

ylc arkadaşıma bir soru:

1.sarımın başlangıcını 3.sarımın sonuna vs. şeklinde yaptığınız üçgen sarım aslında şöyle yapılsa daha kolay ve temiz bir sarım olmaz mı ?

1.sarımı bitirip sonunu açıkta bırakmak yerine, hiç ara vermeden yine 2 şer atlayarak 2. sarıma devam etsek ;
Ancak 2. sarıma geçmeden önce telimizin 15-20 cm lik kısmını sarmadan ikiye katlayıp kıvırsak (biribirine dolasak);
Aynı işi tekrarlayıp 3. sarımı da tamamlasak;
En sonunda artan uç ile başlagıç ucunu birbirine dolasak.

Aynı sonucu elde etmiş olmaz mıyız ?
(bu işi 5 li, 6lı tel grubuyla yaparsak tam da sizin yaptığınız iş çıkar sanırım)

Bence olur ama uçları karıştırmadan devam etmek lazım. Yoksa tekrar kesip ayırmak gerekir.

musicman
10-07-2009, 11:52
Şekilde de görüldüğü gibi her renk tele ait birer başlangıç ve birer sonlanan uçları var. Yani her rengin bir giriş bir çıkış ucu var. Toplam 6 uç ediyor. Sarım işlemi tamamlanınca kafalar öyle karışacak ki hangi ucun kaçıncı giriş ya da çıkış olduğu anlaşılamayacak. Bu durumda her renk için sarımın başlangıcına ve sonuna etiket yapıştırmak gerekecektir.

Ben de diyoruum ki; hiç etiketle falan uğraşmayalım. Sarmaya başlayalım ve bir seferde tüm sarımlar bitmiş olsun. Böylece tellerdeki eklerden kurtulmuş oluruz. Hem de hangi ucu hangisiyle birleştireceğimiz konusunda bir endişe yaşamamış olruz.

Etiketleme yapacak arkadaşlara tüm dünyaca kabul edilen standartları kullanmalarını önerirken, yabancı sitelerde gezerken kendilerine kolaylık sağlayacak bilgi vermek istiyorum.

1.Başlangıç Uçlarını Büyük harfle, Sonlanan uçları küçük harfle işaretleyin.
2.Genellikle Kullanılan harfler AaBbCc ya da UuVvWw dir.
3.Örneğin "U" 1. telin giriş ucunu, "w" ise 3. telin son ucunu temsil etmektedir.
4."3.madde" deki harflerin birinin büyük ve diğerinin küçük olduklarına özellikle dikkatinizi çekmek isterim.

ince999
10-07-2009, 12:31
Şekilde de görüldüğü gibi her renk tele ait birer başlangıç ve birer sonlanan uçları var. Yani her rengin bir giriş bir çıkış ucu var. Toplam 6 uç ediyor. Sarım işlemi tamamlanınca kafalar öyle karışacak ki hangi ucun kaçıncı giriş ya da çıkış olduğu anlaşılamayacak. Bu durumda her renk için sarımın başlangıcına ve sonuna etiket yapıştırmak gerekecektir.

Ben de diyoruum ki; hiç etiketle falan uğraşmayalım. Sarmaya başlayalım ve bir seferde tüm sarımlar bitmiş olsun. Böylece tellerdeki eklerden kurtulmuş oluruz. Hem de hangi ucu hangisiyle birleştireceğimiz konusunda bir endişe yaşamamış olruz.

Etiketleme yapacak arkadaşlara tüm dünyaca kabul edilen standartları kullanmalarını önerirken, yabancı sitelerde gezerken kendilerine kolaylık sağlayacak bilgi vermek istiyorum.

1.Başlangıç Uçlarını Büyük harfle, Sonlanan uçları küçük harfle işaretleyin.
2.Genellikle Kullanılan harfler AaBbCc ya da UuVvWw dir.
3.Örneğin "U" 1. telin giriş ucunu, "w" ise 3. telin son ucunu temsil etmektedir.
4."3.madde" deki harflerin birinin büyük ve diğerinin küçük olduklarına özellikle dikkatinizi çekmek isterim.
Öneriniz makul elbette olur

ince999
10-07-2009, 12:40
[QUOTE=Joker73;418124]Kullanılacak teller hakkında birkaç teorik bilgi vereyim.
1-Tellerin üzeri yalıtkan bir madde ile kaplıdır (genelde vernik).Vernik bakır rengine benzediği için kaplama yokmuş gibi görünebilir ama ateşe tutarsanız yandığını görürsünüz.

2-Her telin belirli bir çapı ve belirli bir direnci vardır.Tel çapı arttıkça direnci düşer , gücü yükselir.Bu yükselmeyle ısınma problemleri ortaya çıkmaya başlar.

3-2 adet 0,25 lik 10cm.teli sarmak ile 1 adet 0,5 lik 10cm.teli sarmak arasında fark yoktur.

Bu tür motorları sararken aynı çaplı kablodan aynı sarım sayısı ile sarmak uygun olacaktır.Bunlar elbette değiştirilebilirler.Unutmayalım ki sonuçta ya güç kaybederiz veya ısınma problemleri olur.
Bu tür kabloları bobinajcılar kullanıyor ancak satarlarmı bilmiyorum.

Saygılarımla[/QUOTE
UFAK BİR YANLIŞLIK VAR
MOTORDA İKİ TEL İLE SARILDIGI ZAMAN BU İKİ TELİN ELEKTRİKSEL OLARAK TEK TEL KARŞILIGI İÇİN ÇAPLAR TOPLANMAZ KESİTLER TOPLANIR YANİ İKİ ADET 0.25 MM TEL İLE SARMAK YERİNE BİR ADET 0.50 MM TEL DİYEMEZSİNİZ YANLIŞ OLUR.SÖZ GELİMİ İKİ ADET 0.25MM TEL BİR ADET 0.35MM TEL YAPAR.0.35 MM CAPINDA İKİ TELİN TEK TEL KARŞILIGI 0.50MM ÇAPLI TELDİR.YANİ DÖRT ADET 0.25MM TELİN TEK TEL KARŞILIGI 0.50MM ÇAPLI TELDİR
Bir hatırlatma daha tel çapları vernik kaldırıldıktan sonra ölçülür

tutku16
10-07-2009, 14:52
Biz teli aldıktan sonra vernik uygulayaımmı?
Telin çapını nasıl ölçeceğiz?

musicman
10-07-2009, 15:56
Biz teli aldıktan sonra vernik uygulayaımmı?
Telin çapını nasıl ölçeceğiz?

Öyle bir yeteneğiniz varsa hemen bir atelye kurun derim. Şaka tabii. Sanayiye bir uğradığınızda elektrik motoru saran tamirci bulun. O size istediğiniz ölçülerde hazır emaye ile kaplanmış tellerden verecektir.

atambay
10-07-2009, 15:58
Tutku motordan sarımı sökerken her bir sarımın yönünü ve sırasını not et.
Sonra tek bir yuva için kaç cm tel sarılmış onu ölç. Sonra onu kaç kat tel varsa o kadarla çarp. sonrada çıkanı kaç diş sarılacaksa o kadarla çarp. Toplama %10 kadar ekle.
Çıkan telden bir parçayı al sanayide bobinajcılara git. kaç metre lazımsa aynısından iste. Ya da iki katını iste çünkü belki ilk sarımda telleri bozarsın.
Birleşme yerlerinde verniği soymayı unutma yoksa lehim falan tutmaz.

ince999
10-07-2009, 16:07
Biz teli aldıktan sonra vernik uygulayaımmı?
Telin çapını nasıl ölçeceğiz?
Motoru sardıktan sonra verniklemek aslında iyi olur ya bobinaj malzemecesinden bobinaj verniği alıp üstüne fırca ile süreceksin yada bir dükkandan rica edeceksin.gölgede kendi kendine kurur istenmiyen yerlere aktı ise kuruyunca kaldırırsın.
Tel çapını ölçmek için ya mikrometre kullanacaksın yada sürgülü cetvel

tutku16
10-07-2009, 17:00
Birleşme yerlerinde verniği soymayı unutma yoksa lehim falan tutmaz.
Bu işlemi kolayca nasıl yapabilirim çakmakla yaksam olurmu dersiniz vernik yanar tel kalır ?

musicman
10-07-2009, 17:57
En iyisi 0 numara zımparadır. Su zımparası da denir. Aman dikkat zımparayı fazla kullanma. Teli inceltirsin. Soymak istemediğin kısma 1 kat bant sararsan zımparayı yanlışlıkla kaçırsan bile bu bant o kısmı korumuş olur. Zımparayı ikiye katlayıp teli ileri geri sürtersen sonunda çok ince bir bakır levha üretmiş olursun :) Unutma sakın. Teli değil üzerindeki ince zarı soyacaksın.

musicman
10-07-2009, 18:07
Motoru sardıktan sonra verniklemek aslında iyi olur ya bobinaj malzemecesinden bobinaj verniği alıp üstüne fırca ile süreceksin yada bir dükkandan rica edeceksin.gölgede kendi kendine kurur istenmiyen yerlere aktı ise kuruyunca kaldırırsın.
Tel çapını ölçmek için ya mikrometre kullanacaksın yada sürgülü cetvel

Sanırım Tutku bey plastik kaplı kablolarla, emaye kaplı bobin kablolarını tanımıyor. Salt bakır kablo ile sarıp sonradan vernik uygulamasının doğru olup olmadığını soruyor. Siz ise zaten bobin kablosu kullanıp sarım işlemi bitirildikten sonraki uygulamaları anlatmışsınız. Tutku beyi yada sizi yanlış anladıysam gereksiz olan bu açıklamadan dolayı herkesten özür dilerim.

ince999
10-07-2009, 18:34
Bu işlemi kolayca nasıl yapabilirim çakmakla yaksam olurmu dersiniz vernik yanar tel kalır ?
Alevi emaye tele şöyle bir göster emaya vernik kararır onuda kolayça çıkarırsın

ince999
10-07-2009, 18:35
Sanırım Tutku bey plastik kaplı kablolarla, emaye kaplı bobin kablolarını tanımıyor. Salt bakır kablo ile sarıp sonradan vernik uygulamasının doğru olup olmadığını soruyor. Siz ise zaten bobin kablosu kullanıp sarım işlemi bitirildikten sonraki uygulamaları anlatmışsınız. Tutku beyi yada sizi yanlış anladıysam gereksiz olan bu açıklamadan dolayı herkesten özür dilerim.
Tutku yazılanlardan sonra merak edip soracagın varmı?

ylc
10-07-2009, 21:00
Arkadaşlar merhaba

Bir süredir foruma giremedim şehir dışındaydım (Dünyanın en güzel sedir olmanlarında Elmalı dokuzgöldeydim)

Hızlıca okudum yazılanları aklımda kalanları cevaplamaya çalışıyım.

Motor sarımında kullandığımız teli bobinajcılardan temin edebilirsiniz. motorunuzdan çıkan telden bi parça götürün onlar ölçer ve doğru çapta verirler. bi arkadaş sarımları teli kesmeden saramazmıyız diye sormuş. Tabiki yapılır doğru sarıp bağlantı yerlerini açarsanız sıkıntı olacağını sanmıyorum. ayrıca kullanılacak tel grubunu azaltılırmı denmiş ben tel grup sayısını azaltmadım yanlız spir sayısını azalttım sorun olmadı tabiki bu bi miktar güç kaybına neden olacaktır ama ben ciddi bi kayıp fark etmedim. Bi arkadaşda 180 watt lık motor dan 200 watt aldığımı söylemiş böyle bişey söylemedim. Belki yanlış anlaşılmıştır. Tellerin ucunu bir maket bıçağı ile sıyırarak izalasyonu temizleyebilirsiniz. Burada dikkat edilmesi gereken tel gruplarının hepsinin temizlenip lehimlenmesi önemlidir.

tutku16
11-07-2009, 12:52
Hepinize teşekkür ederim.Abim arabanın sinyalını takmış daha doğrusu bi minibüs araba abimdeyken sinyali takmış koparmış.Onun için babam pazartesi salı gibi sanayiye gidecek bende onunla giderim hallederiz.
Herşeyi anladım sanırım.Çok teşekkür ederim.
Motorum umarım eski sağlığına döner.Motorumdaki problem bi anda gaz verince yemiyo.Sarım tellerinden 2 tanesi hemde birbirinin eşi olan 2 tanesi kopmuş yani sanki escye 2 tane kablo bağlamışım gibi.

ahmttvsn
11-07-2009, 18:59
Tutku muhtemelen motorundaki kablolar 3 lu yada 4 lu sarilmis ve bu gruplu sarimlardan 2 si yada 3 u kopmus.
Grup tamamen koparsa motor hic calismaz ama eger biri yada ikisi koparsa motor gazi acip elle biraz devir verildikten sonra calisir( tek pedalla bisiklet suruyormus gibi calisir;))
Sarimlarin yonune de dikkat et
Sag el kuralina gore ; 4 parmak akimin yonunu gosterecek sekilde oldugu zaman bas parmak magnetik alanin yonunu gosterir.Bas parmagim motorun miknatislarini gostermeli yoksa motor asiri isiniyor...


Inan ben motorumu 10 kez sardim cildiracaktim aman sen kafayi yeme sakin.

tutku16
12-07-2009, 19:20
Abi benim motor 2 kat telle sarılmış.Motordan escye çıkan kablolar 4 kat yani 2+2 birleşiyor bende 2 kat telle saracam.
Bi kablo çıkışında 4 telden 2si kopmuş.

tutku16
16-07-2009, 13:05
Abilerim,arkadaşlar
Sizlerin sayesinde bana çok zor ve çok uzak bir işi daha başardım.Oysa gerçekten kolaymış.Motorumu sardım ama çalıştırmayı denemedim.Eminimki çok güzel çalışacak.Çünkü hiçbir aksilik yaşamadım.
Motorumu 0,3mm telle sardım.Oda normalden kalın geldi heralde çok ama çok zor sığdı.Hatta en son turlarda çıkan kısımları tele zarar vermeden kalemin ucuyla falan bastırmaya çalıştım içeri girsin diye.
Ama 10 dolar motor parasından +kargo masrafından +15gün 1 ay beklemeden kurtuldum.
Yardımlarınız için teşekkür ederim.

ince999
16-07-2009, 13:33
hele bir çalıştır bakalım

tutku16
16-07-2009, 15:32
Arkadaşlar ince999 abimin dediği gibi çalıştırmadan hevese kapılmayın.
Motoru voltmetreyle ölçtüm heryeri iletken idi yani sağlıklı gözüküyordu.Sonra çalıştırmak için bağladım.Bastım gaza bikaç tırtır ettikten sonra çalıştı.Biraz zorlandı sanıyorum.Sonra gazı ful açtım çokda hızlı değil.Performans kaybı çok fazla.Bu motorla uçak uçmaz ama yavaş giden bi oyuncak araba yapılabilir belki.
Performans kaybının nedenini anlamadım.Herşeyi olması gereken gibi yaptığımı sanıyordum ama demekki biyerde bi yanlışlık var.Ayrıca motor aşırı ısınıyor 10-20 sn. çalışsın durdur elleyemezsin.
Aslında telde bana normalden daha kalın gibi gelmişti.0,25 lik tel kullansam ısınma dahada artacaktır.0.35 i sığdıramam bunu zor sığdırdım.Sarım sayısı azalırsa sığar ama 2 kat telle 18 tur sığmaz.

ince999
16-07-2009, 16:05
Yapabilecegin en basit ve sık yapılan hata: Bir yerde bobinlerden bir tanesinin sarım yönü ters olabilir. Daha pek çok hata da yapmış olabilirsin, alışkın olmayan birisi kolayca bulamaz

atambay
17-07-2009, 03:35
Şekilde de görüldüğü gibi her renk tele ait birer başlangıç ve birer sonlanan uçları var. Yani her rengin bir giriş bir çıkış ucu var. Toplam 6 uç ediyor. Sarım işlemi tamamlanınca kafalar öyle karışacak ki hangi ucun kaçıncı giriş ya da çıkış olduğu anlaşılamayacak. Bu durumda her renk için sarımın başlangıcına ve sonuna etiket yapıştırmak gerekecektir.

Ben de diyoruum ki; hiç etiketle falan uğraşmayalım. Sarmaya başlayalım ve bir seferde tüm sarımlar bitmiş olsun. Böylece tellerdeki eklerden kurtulmuş oluruz. Hem de hangi ucu hangisiyle birleştireceğimiz konusunda bir endişe yaşamamış olruz.

Etiketleme yapacak arkadaşlara tüm dünyaca kabul edilen standartları kullanmalarını önerirken, yabancı sitelerde gezerken kendilerine kolaylık sağlayacak bilgi vermek istiyorum.

1.Başlangıç Uçlarını Büyük harfle, Sonlanan uçları küçük harfle işaretleyin.
2.Genellikle Kullanılan harfler AaBbCc ya da UuVvWw dir.
3.Örneğin "U" 1. telin giriş ucunu, "w" ise 3. telin son ucunu temsil etmektedir.
4."3.madde" deki harflerin birinin büyük ve diğerinin küçük olduklarına özellikle dikkatinizi çekmek isterim.

Zamanında farkedemedim. 3. maddede belirtilen küçük harfler sarım yönünün ters olduğunu gösteriyor.
AabBCcaABbcC şeklinde 12 statorlu motor için sarım şeması var. Her bir tel 4 statora sarılıyor. Bu sarım şemalarının alternatifleri de var. Ancak mıknatıs sayısına göre belirlenen bir verimli şemayı tercih etmek lazım.

tutku16
18-07-2009, 03:34
Abilerim hata benden kaynaklanmıyormuş.Bobinajcı dikkat etmemiş.0,30 luk tel vermiş ama tanıdık birisi ölçtü tel 0,35lik olmalıymış.Bu sebepten hem ısınıyor hemde belli bi akımdan sonra hızlanmıyordu.
Tekrar saracağım ancak bikaç problemim var.Ben 0,3lükle zor sığdırmıştım şimdi 0,35likle nasıl sığdıracağım.18 tur yerine 15 falan yapsam nasıl olur?

ince999
18-07-2009, 03:55
Bir yanlışın var, olmasından daha küçük kesit kullanılınca (0.35mm yerine 0.30mm)motor ısınmaz ama güç kaybı yaşanır

atambay
18-07-2009, 04:17
Telin çapını ölçerken izolasyonu da hesaba katmak lazım. 0.30 luk tel izolasyonuyla 0.35 olabilir.

ahmttvsn
18-07-2009, 04:22
Ince telle sararsan cok isinir tecrubeyle sabittir.

Tutku motorunda isinma olmasi sarimi hatali yaptigini yada teli uygun olmayanindan kullandigini gostermez.
Motorunda cekis cok zayifsa sarimda yanlislik yapmissindir ve bundan dolayi motorun isiniyordur.

-sarimlarin yonune dikkat et(sarimlari acarken yonune bakmissindir umarim)
-butun tellerin iyice lehimlenmesini sagla bosta tel kalmasin
-sarim sayilarina da dikkat et genelde gozden kacar bir yada iki tanesi biri eksik biri fazla olur.

ince999
18-07-2009, 04:44
daha ince telle sarınca neden ısınacak anlatabilirmisiniz?
ısınması için o iletkenden fazla akım geçmesi gerekir fazla akım geçmesine iki şey sebeb olur birisi uygulanan voltajın yükselmesi ki burada bu olmuyor her zaman sabit voltaj yani üç gözlü lipo akü kullanıyoruz.bunu unuttuk.
sabit voltajda akımın artması için direncin düşmesi gerekir.biz daha ince tel ile sardıgımız için akımın gececegi tellerdeki direnç degil düşmek, yükselir direnç yükselince akım düşer ve ısınmaz, Daha az akım geçebildiği içinde gücü daha az olur.
Bunların dışında sabit voltaj altında daha ince tel ile sarmadan dolayı motorun ısınması için benim bilmediğim bir sebeb sonuç varmı?

ahmttvsn
18-07-2009, 05:11
Ben cok farkli kalinlikta tellerle sarimlar yaptim teli incelttigim zaman motorda guc kaybi yasamadim ancak isinma pervanesine gore artiyordu daha kucuk adimli bir pervaneyle bu isinma sorununu halledebiliyordum.

Ancak sunu anladim ki fircasiz motorlarda sarim sayisi ve telin kalinligi motoru ayni anda etkiliyor.
Yani ayri ayri etkiler soz konusu degil.

Tabi bunlar benim kendimce deneyerek vardigim sonuclar...q

ince999
18-07-2009, 05:13
Dediğiniz gibi olsun ama dogrusu öyle degil

ahmttvsn
18-07-2009, 05:22
Aklima gelmisken son bir sey yazayim;

Motorunu sardiktan sonra once bosta calistir bir bak motorun isiniyor mu.Isinmiyorsa muhtemelen basarili bir sarim olmustur.

Ancak pervaneyi taktiginda isiniyorsa o zaman cesitli olculerdeki pervanelerle tekrar dene.

candane
18-07-2009, 12:07
Sarım sayısı azaldığında motor devri yükselir ama çok daha hızlı ısınacaktır. Isınmayı asıl etkileyen şey sarım sayısının azaltılması oluyor. Aynı sarım sayısında tel çapı ne kadar incelirse ısınma o kadar artacaktır. Telin direncinin artışı akımı sınırlayacak gibi bir düşünceye sevk etsede bu sınırlama telin ısınmasını engelleyecek düzeyde bir etki oluşturmuyor. En ince telin bile sarım sayıları ve uzunluğu düşünüldüğünde oluşturduğu idrenç yanmasını engelleyecek düzeyde değil.
Bu motorlarda motor üzerinden geçen akımı sınırlayan tek etken telin direnci değil geçen akımı sınırlayan asıl etken motor üzerinde oluşan ters polarizasyon. Yani motor dönerken ESC den gelen akımın ters yönünde ayrı bir potansiyel farkı motor üzerinde oluşuyor. Motorun çektiği akımı belirleyen ise bu iki voltaj arasındaki fark gerilim oluyor. Bu potansiyel farkı motorun devri teorik olarak hesaplanan devre ne kadar yaklaşıyorsa o kadar yükselir. Yani motorun üzerinde manyetik kayıplar arttıkça motor daha fazla ısınacaktır. Aynı uzunlukta .035 ile 0.30 çaplı teller arasında çok anlamlı bir direnç farkı oluşmaz.
Motoru sararken sığdırabileceğiniz en kalın teli kullanmak lazım.

ince999
18-07-2009, 14:32
Sarım sayısı azaldığında motor devri yükselir ama çok daha hızlı ısınacaktır. Isınmayı asıl etkileyen şey sarım sayısının azaltılması oluyor. Aynı sarım sayısında tel çapı ne kadar incelirse ısınma o kadar artacaktır. Telin direncinin artışı akımı sınırlayacak gibi bir düşünceye sevk etsede bu sınırlama telin ısınmasını engelleyecek düzeyde bir etki oluşturmuyor. En ince telin bile sarım sayıları ve uzunluğu düşünüldüğünde oluşturduğu idrenç yanmasını engelleyecek düzeyde değil.
Bu motorlarda motor üzerinden geçen akımı sınırlayan tek etken telin direnci değil geçen akımı sınırlayan asıl etken motor üzerinde oluşan ters polarizasyon. Yani motor dönerken ESC den gelen akımın ters yönünde ayrı bir potansiyel farkı motor üzerinde oluşuyor. Motorun çektiği akımı belirleyen ise bu iki voltaj arasındaki fark gerilim oluyor. Bu potansiyel farkı motorun devri teorik olarak hesaplanan devre ne kadar yaklaşıyorsa o kadar yükselir. Yani motorun üzerinde manyetik kayıplar arttıkça motor daha fazla ısınacaktır. Aynı uzunlukta .035 ile 0.30 çaplı teller arasında çok anlamlı bir direnç farkı oluşmaz.
Motoru sararken sığdırabileceğiniz en kalın teli kullanmak lazım.
Ne diyelim sizin dediğiniz gibi olsun Demekki om kanunu fasafiso

candane
20-07-2009, 18:49
Ohm kanunu basit elektriksel yükler söz konusu olduğunda geçerlidir, motorlar, transformatörler gibi sarımlara sahip ve basit direnç özelliği taşımayan endüktif yüklerde işler daha karışıklık arzediyor.
Eğer basitçe ohm kanunu işleseydi akım = voltaj/direnç den sıradan bir motordan binlerce amper geçerdi. Çünkü motorların iç dirençleri 0.01 ohm civarında. Akımı asıl sınırlayan bu sahip oldukları iç dirençleri değil.

Birde ohm kanununun pratikte işlemesi için güç kaynağının sınırlı bir güç kaynağı olmaması lazım. Bizim kanat kesme aparatlarında telin kalınlığı 0.5-1 mm civarıdır. Eğer teli 3-5 mm kalınlığa çıkarırsak tel boyu aynı olsada teli köpüğü kesecek kadar ısıtamayabiliriz. Ama güç kaynağınız bu yüksek akımları karşılayacak kadar güçlü olursa ohm kanunu bu gibi basit yüklerde işler.

ince999
20-07-2009, 20:11
Ohm kanunu basit elektriksel yükler söz konusu olduğunda geçerlidir, motorlar, transformatörler gibi sarımlara sahip ve basit direnç özelliği taşımayan endüktif yüklerde işler daha karışıklık arzediyor.
Eğer basitçe ohm kanunu işleseydi akım = voltaj/direnç den sıradan bir motordan binlerce amper geçerdi. Çünkü motorların iç dirençleri 0.01 ohm civarında. Akımı asıl sınırlayan bu sahip oldukları iç dirençleri değil.

Birde ohm kanununun pratikte işlemesi için güç kaynağının sınırlı bir güç kaynağı olmaması lazım. Bizim kanat kesme aparatlarında telin kalınlığı 0.5-1 mm civarıdır. Eğer teli 3-5 mm kalınlığa çıkarırsak tel boyu aynı olsada teli köpüğü kesecek kadar ısıtamayabiliriz. Ama güç kaynağınız bu yüksek akımları karşılayacak kadar güçlü olursa ohm kanunu bu gibi basit yüklerde işler.
Af edersiniz yaklaşık 25 sene bobinaj dükkanı işletip çıraklıktan kalfalıga vepatronluguna kadar her konumda bulundum bana o kadar düşük omajlı bir motor markası söylermisiniz bir daha kontrol edeyim.
Siz neden herseyi empedansa baglıyorsunuzki her yerde herzaman alternativ akımlı voltaj kullanılmaz dogru akım kullanılıncada sadece omik direnç devreye girer.
Bobinaj için kullanılan dairesel kesitli elektrolitik saflıktaki bakır tellerin direnci çapı ile bire bir ilgilidir.egerki aynı sarım sayısında ince ve kalın tellerden bobin sararsak ince telli olan daha yüksek omajlıdır.sabit voltaj uygulamasında yüksek dirençli olan daah az akım gecirir.daha az akım geçtiği için o bobinin gücü kalın tel ile sarılmış olana göre daha düşüktür.Simdi empadansı düşünsende bir şey degişmez çünkü aynı sarım sayısı ile sarıldıgı için empadansı yaratan etkenlerden zıt elektromotor aynı miktarda yaratılır .omik direnci düşük olandan fazla akım gecer.Bu durum daha pek çok teorik bilgi açıklaması ile sürer gider.

candane
21-07-2009, 14:05
Af edersiniz yaklaşık 25 sene bobinaj dükkanı işletip çıraklıktan kalfalıga vepatronluguna kadar her konumda bulundum bana o kadar düşük omajlı bir motor markası söylermisiniz bir daha kontrol edeyim.
Siz neden herseyi empedansa baglıyorsunuzki her yerde herzaman alternativ akımlı voltaj kullanılmaz dogru akım kullanılıncada sadece omik direnç devreye girer.
Bobinaj için kullanılan dairesel kesitli elektrolitik saflıktaki bakır tellerin direnci çapı ile bire bir ilgilidir.egerki aynı sarım sayısında ince ve kalın tellerden bobin sararsak ince telli olan daha yüksek omajlıdır.sabit voltaj uygulamasında yüksek dirençli olan daah az akım gecirir.daha az akım geçtiği için o bobinin gücü kalın tel ile sarılmış olana göre daha düşüktür.Simdi empadansı düşünsende bir şey degişmez çünkü aynı sarım sayısı ile sarıldıgı için empadansı yaratan etkenlerden zıt elektromotor aynı miktarda yaratılır .omik direnci düşük olandan fazla akım gecer.Bu durum daha pek çok teorik bilgi açıklaması ile sürer gider.
Bu motorun alternatif akımla doğru akımla çalıştığı ile ilgili değil. Zaten kullandığımız fırçasız motorlar aslında alternatif akımla çalışan asenkron motorlar. Alternatif akım özelliğini ESC kazandırıyor.
Marka ve model vermek için çok aramaya gerek yok, kullandığımız fırçasız motorların mevcut direnci bu civarda. Kendi kullandığım motorların iç direncini yazan üretici sayfasının linkini vereyim. Bu motorlar sınıflarındaki en kaliteli motorlar ve üreticileri ciddi üretici, uzak doğulular gibi atmasyon rakamları sitelerine ekleyeceklerini sanmam. Yazılan değerlerin miliohm olduğuna dikkat edin.
http://www.megamotor.cz/v3/:censor::censor::censor::censor::censor::censor:/default.php?&sid=263f6e1ab05a183704e505a4b3713c0e&page_id=lang_eng