PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Slikon Hortumlar Hakkında...



efsane2
21-10-2010, 19:17
Forumda aradım ve arattım ama bir sonuca ulaşamadım yada benim gözümden kaçtı öğrenmek istediğim konu değişik kalınlıklarda slikon hortumlar var bu hortumların farklı ebatlarda oluşu farklı motorlardamı kullanılması için mi yoksa depo içine ayrı karbüratore farklı egsoza gidene farklı ölçülerdeki hortumlar mı kullanılıyor eğer o şekilde ise nerde nasıl hortum kullanılmalı mümkünse ölçüleriyle belirtebilirmisiniz siz ustalardan bu konu hakkında bilgi alabilirmiyim...

Sümer Yamaner
21-10-2010, 19:20
Bir borudan akan sıvının debisi boru çapının dördüncü kuvveti ile orantılı. Bu nedenle beklenen debiye göre çap seçilir. Tabii bunu yaparken Hagen Poisseuille denklemini kullanmıyoruz her uçak toplayışta! :D :)
Sonuçta benim bugüne kadar gördüğüm en büyük patlar motor 120'lik ve onun yakıt nipeli de 46'lık motorumla aynı. Dolayısıyla aynı standart yakıt hortumu kullanılıyor. Önemli olan hortum nipele sıkıca otursun, ne dar gelip yırtılsın ne gevşek gelip kendiliğinden çıksın.

sarvenn
21-10-2010, 19:44
Silikon hortumun iç çapı minimum karbüratör yakıt giriş nipelinin iç çapı kadar olmalı. Bir ebat büyüğü olur ancak nipel iç çapından daha düşük iç çaplı hortum kullanmak pek olmaz.

Clunktan nipele kadar hat boyunca sabit bir hortum ve boru çapı kullanmak ideal.

efsane2
21-10-2010, 22:00
Yani anladığım kadarı ile depo içinde, karbüratör ve egsoz içinde, aynı kalınlıkta hortum kullanılıyor ve karbüratör giriş çapında olması en uygunu peki 46 ve 120 lik motorlara kadar standart olan bu durum değişik ölçülerde olan hortumların benzinli gibi diğer motorlarda mı kullanıldığı anlamına mı geliyor....

atambay
22-10-2010, 01:19
Şöyle birşey yazmıştım zamanında

Bugün Towerhobbies'de yakıt hortumlarını incelerken bir ayrıntı dikkatimi çekti.
Bizim kullandığımız standart 3/32" iç çaplı hortumların .60 ve daha küçük motorlara uygun olduğunu okudum. Daha büyük motorlar için 1/8" iç çaplı hortumlar kullanılması gerekiyormuş.
Ancak kullandığımız depoların çıkışındaki bakır boruların çapının pek değişken olmadığını hatta kullanılan filitrelerin çapını da hesaba katarsak hortumları genişletmek fazla bir çözüm olmayacak.
Ayrıntılarla ilgilenmeyi sevenler için yararlı olabilecek bir bilgi olarak eklemek istedim.

MUNSER
30-10-2010, 00:11
metin bey, daha önce iniş takımlarıyla ilgili soru sorduğum phoniex classic modelimi büyük bir zevkle uçuruyorum. gecenlerde eksoz hortumunu çıkartırken zedeledim. bende o zedelenen yeri biraz aldım. simdi biraz kısa geliyor gibi fakat eksoza takabiliyorum. taktığım yerde hortumda bükülme var dolayısıyla debi kesit alanı biraz küçülmüş, bunu uçus sırasında motora bir zararı var mıdır?

saygılarımla,

atambay
30-10-2010, 00:36
Tam kapanmıyorsa hafif daralma sorun yaratmaz. Ancak gergin olması yerinden çıkma riski oluşturur. Pushrod klavuzu gibi polipropilen 2-2.5cm lik bir boru bulursanız hortumun ucuna yarıya kadar sokup dışarıd kalan kısmına da kısa bir silikon hortum ekleyebilirsiniz. Uçuş sonrası egzoza giden hortumu borudan çıkartıp yerine karbüratöre giden hortumu takarsanız, depodaki yakıtı boşaltmaya gerek kalmaz hem de kalan yakıt motora, arabanın içine akmaz.

MUNSER
30-10-2010, 01:51
metin bey, depodan eksoza giden borunun görevini anlatan sematik bir acıklama var mıdır?

mamooos
30-10-2010, 02:27
Aslında şemaya gerek yok. Amaç egzozda oluşan başınçla depoda ki yakıtın karbüratöre gitmesini kolaylaştırmak.

atambay
30-10-2010, 12:06
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1956-manual.pdf

Burada 22. sayfada çizimler var. Sanırım yeterli olur.

Reha Kaya
30-10-2010, 12:39
Bu şema, her şeyi açıkça göstermiş.

İstenirse 3. yakıt doldurma hortumu montaj edilmeyebilir.

http://i52.tinypic.com/28j8y6g.jpg

atambay
30-10-2010, 14:15
Bu şema, her şeyi açıkça göstermiş.

İstenirse 3. yakıt doldurma hortumu montaj edilmeyebilir.

Ben mecbur kalmadıkça doldurma hattı kullanmıyorum. Kullandığım zaman da bu resimdeki gibi yapmıyorum. Boruyu doğrudan deponun ön tarafından dibine dokunacak kadar uzatıyorum. Ucunda ağırlık da olmuyor.

aozgen
30-10-2010, 20:18
3 . Hattı ister ağırlıklı ister ağırlıksız dibe kadar uzatmayı doğru bulmuyorum.Clunk /karb hattını engelleyici kısıtlayıcı bir etkisi olur.Bu da hiç istenmez.Zaten bunu dibe kadar da uzatmak gereksiz,ön duvara yakın aynen basınç hattı gibi dibe doğru eğilirse hatta ucuna ilave yakıt hortumu uzatma takılırsa yakıt boşaltma görevini de başarıyla görecek böylece clunk devresi de kendi rahatlığıyla hareket edebilecek.

atambay
30-10-2010, 20:41
Ahmet Abi basınç hattını yukarı eğdiğimiz gibi doldurma hattını da aşağı eğip silikon hortumla deponun dibine dokunduruyorum. Böylece boşaltırken içerde yakıt kalmıyor. Hiç bir şekilde de karbüratör hattının hareketini kısıtlamaz.
Daha önce ısrarla savunduğum boru parçası kullanımı Reha Bey'in çiziminde de var.

aozgen
30-10-2010, 20:55
Ahmet Abi basınç hattını yukarı eğdiğimiz gibi doldurma hattını da aşağı eğip silikon hortumla deponun dibine dokunduruyorum. Böylece boşaltırken içerde yakıt kalmıyor. Hiç bir şekilde de karbüratör hattının hareketini kısıtlamaz.


Eh işte ben de tam onu kastetmiştim.En son şemadaki gibi dibe uzatmaya karşıyım.

yurdakut
30-10-2010, 21:45
Ahmet bey ve Metin bey acaba rica etsem basit bir çizim ile nasıl bir uygulama yaptığınızı gösterebilrmisiniz?bende yakıt kalmasını istemiyorum ama kalıyor sağa sola dökülebiliyor bunu tam olarak görürsem çok iyi olucak.teşekkür ederim.

aozgen
30-10-2010, 21:58
Resim beceremem de anlatmaya çalışayım.3 Hatlı bir depo topluyoruz.Clunk hattı OK,yukardaki şema güzel.Basınç hattı eksik.(Metin bey de yazmış zaten).Tapayı geçen boru yukarı döndükten sonra ucuna biraz yakıt hortumu ekleriz.Bu hortum tavana kafasını çarpıp boynunu tavana paralel olacak gibi ,katlanmadan uygun bir radius la eğer.orada keseriz.Bu basınç hattıdır ve ön duvara yakındır.Clunk hattıyla hiçbir temas ihtimali yoktur.Şimdi bu hattın dibe bakan tam simetrik bir eşini de doldurma hattı olarak kulanmak üzere tıpatıp yaparsak Metin beyin ve benim kabul ettiğimiz doldur/boşalt hattı olur.

yurdakut
30-10-2010, 22:42
tamam teşekkür ederim.

atambay
30-10-2010, 22:57
Paintte çizdim. Gerçek depo çok daha güzeldir :)

atambay
30-10-2010, 23:05
Eh işte ben de tam onu kastetmiştim.En son şemadaki gibi dibe uzatmaya karşıyım.

Dip ile deponun arkasını kasdetmişsiniz :)
Dibe uzanmadan nasıl dipteki yakıtı çeker diyorum ben de.

yurdakut
30-10-2010, 23:14
Paintte çizdim. Gerçek depo çok daha güzeldir :)
elinize sağlık sizede teşekkür ederim.:)

atambay
30-10-2010, 23:18
Birşey değil :)

aozgen
30-10-2010, 23:27
Haklısın hocam bazen kelimeleri dikkatli seçemiyorum.Senin şemaya ben birşey ekliyorum montajda.Kıvrık uçlara takılan yakıt hortumu uzatmaları biraz daha uzun tutuyorum depo yüzeyine değerek boynunu arkaya eğiyor orada kesiyorum.

atambay
31-10-2010, 02:40
Evet hortumun açıklığı gidip yüzeye yapışırsa doldururken sorun olmaz ama boşaltırken bezdirir.

aozgen
31-10-2010, 08:06
Hele basınç hortumuna denk gelirse basınç kaybından direkt besleme problemi çıkıyor.

atambay
31-10-2010, 09:28
Ben son zamanlarda basınç hortumunu tavana dokundurmamaya başladım. Böylece bir kaç tur geri yakıt çekme derdim kalmıyor.

aozgen
31-10-2010, 09:54
Akıllı çözüm.

efsane2
31-10-2010, 20:42
Hazır konu değişik bir açı kazanmışken bende bu konuda bir soru sorayım yeni aldığım modelde depo girişleri plastik ve üçüde deponun içine düz bir şekilde giriyor yani sizin bahsettiğiniz şekilde değil ve yapma şansımda yok gibi gözüküyor bu durumda ne yapabilirim bu konu hakkındaki düşünceleriniz nelerdir...

aozgen
31-10-2010, 21:11
Plastik veya metal bütün depo boruları düz gelir.Plastik olanları yukarı doğru hafifce eğmek yeterli.Plastik borunun altını çakmakla eritmeden ısıtıp yukarı doğru yavaşca bükmek kâfi.Geri kalan uzatma yazıldığı üzere yakıt hortumuyla tamamlanacak.

sarvenn
31-10-2010, 21:50
Plastik veya metal bütün depo boruları düz gelir.Plastik olanları yukarı doğru hafifce eğmek yeterli.Plastik borunun altını çakmakla eritmeden ısıtıp yukarı doğru yavaşca bükmek kâfi.Geri kalan uzatma yazıldığı üzere yakıt hortumuyla tamamlanacak.

Bütün olmasa da çoğu. Bazı modellerin içinde bükülmüş borularıyla depolar çıkıyor, benim de 2 adet böyle modelim oldu abi.

aozgen
31-10-2010, 21:59
AAbi,parasını alınca lütfedip bükmüşler desene.Bir de Soprano şinci ful depo toplanmış geliyor ama hatalı.

efsane2
31-10-2010, 22:11
Evet hocam benimde ilk modelim bükülü olarak gelmişti ve gerek duymamıştık peki şimdiki modeldeki bu sistemi yine dediğiniz gibi Büküp mü yapmalıyırm yoksa orjinalini bozmadan mı kullanmalıyım düz kullanılması sakıncalımıdır eğer öyle ise neden bu şekilde yapılıyor bende şimdiki modellerde veya bu modelde böyle olacağını düşünmüştüm :)...

atambay
31-10-2010, 22:12
Plastik borular moda oldu. Kaliteli dedğimiz Phoneix bile ucube plastikten borular kullanmaya başladı. Çoğunda da dökümden kalma çapaklar var. Tapayı ne kadar sıkarsanız sıkın kalın metal borulara göre delinmiş tapa, boruları kavrayıp sızdırmazlık sağlayamıyor. Tapanın vidasını sıktıktan sonra borular ileri geri oynamayacak kadar sıkı olmalı. Bu plastik boruları kullanırsanız güzel bir test etmeden uçağa yerleştirmeyin. Motor ayar tutmuyorsa özellikle havada zorlandığında stop ediyorsa aklınıza borular gelsin.

atambay
31-10-2010, 22:13
Karbüratör hattı bükülmeyecek ama basınç ve varsa dolun hattı mutlaka bükülmeli.

eryıldırım
01-11-2010, 19:29
Herkese merhaba.
Silikon hortum seçiminde faydalı olabileceğini düşündüğüm bazı noktalardan bahsetmek istiyorum.
Silikon hortum seçerken 2 parametremiz var. Hortumun iç çapı ve duvar kalınlığı. Pratikte bu seçimi nasıl yapacağımıza geçmeden önce akışkanlar dinamiği ile ilgili teorik bilgileri hatırlamakta fayda var.

İçinden bir sıvı akan bir tüpün giriş ve çıkışları arasındaki basınç farkı Poisseuille formulü ile hesaplanır. Diğer bir deyişle tüpün belirli bir sıvı akışına (debisine) gösterdiği dirençtir.
DP= 8mLQ/pr⁴

m= akışkanın viskozitesi
L= tüpün boyu
Q= debi ( akan sıvı volümü)
r = tüpün yarıçapı

Ortaya çıkan basınç farkı, sıvının debisi ile doğru orantılıdır. Yani sıvı akışı çok büyükse basınç farkı ( tüpün gösterdiği direnç) o oranda fazla olacaktır. Debi küçükse tüpün gösterdiği dirençde küçük olacaktır. Yani küçük bir motor kulalnıyorsak, yakıt gereksinmesi daha az olacak ve silikon tüpten dolayı oluşacak basınç düşümüde az olacaktır. 0.60 – 0.90 lık bir motora kadar, yakıt akışı az olacağından, iç lümeni dar olan hortumlar yakıt akışına fazla bir problem oluşturmayacaktır. Motor büyüdükçe veya yakıt sarfiyatı arttıkça dar tüplerde oluşan direnç artacağından, daha geniş lümenli tüpleri kullanmak gerekecektir. Tüpün iç yarı çapı , sıvı akışına gösterdiği dirençte çok önemli bir parametredir. Dördüncü kuvveti ile ters orantılı olduğundan , çok küçük bir lümen artışı, çok ciddi bir direnç azalışına neden olur.

Şayet farklı kalınlıkrardaki bir kaç tüpü peşpeşe bağlarsak, giriş ve çıkışlardaki basınç değişimi, herbir tüp parçasında oluşan basınç düşüşlerinin toplamına eşittir. Böyle bir sistemde daha kalın tüp parçası daha az direnç göstererek, toplam direncide küçültür. Depoda bakır tüplerden sonra daha geniş bir silikon tüp kullanmak, toplam tüp direncini daha düşük bir düzeyde tutacaktır. Bu durum motor girişlerindeki nipple lümenleri içinde geçerlidir.

Kullanılacak tüpün boyuda çok önemlidir. Deponun CG (ağırlık merkezi) üzerinde olduğu bir F3A modelinde 40 – 50 cm boyunda tüpe ihtiyaç vardır. Böyle bir durumda tüpün akışa göstereceği direnç daha fazla olacaktır.

Gereğinden dar bir tüp kullanıyor yada yakıt iletiminde kısmi bir tıkanıklık varsa ( kirli yakıt filtresi, vs) ne olur ?

Normal şartlarda ayarlanmış bir motorda, yakıt girişindeki iğnedeki direnç ( darlık ) , yakıt tüpüne göre çok büyüktür. Yakıt iletiminde bir problem olduğunda, yerde, tam gazda iğneyi biraz daha açarak ( yarım tur, bir tur ), motor için gerekli yakıtı sağlıyabiliriz. Uçuş sırasında motor devri %10-15 daha artacağına göre, yakıt akışı daha da atracak dolayısıyla tüpte oluşan basınç düşümüde daha fazlalaşacaktır. Bu durumda motorun fakir kalmaması için iğneyi daha da açmak gerekecektir.(pylon modellerinde önemli bir sorun) Bu ayarlardan sonra motor rölantide zengin kalıp bir süre sonra duracaktır. Bu durumu karbüratör, rölanti ayarı ile düzeltebilsek bile, diğer devirlerdeki ( ¼, ½ gaz) throttle – motor cevabı değişecektir.

Şimdi bu bilgileri pratikte kullanmaya çalışalım:

Şayet küçük bir motor kullanıyor (0.90 a kadar) ve deponuz motorun hemen arkasında yeralıyorsa, standart (medium size) bir tüp – lümeni 2.3 mm olan yeterlidir. Daha büyük motorlarda veya yakıt sarfiyatı yüksek motorlarda ( 0.40 jett q-500 motorum 20.000 rpm de dakikada 90 cc yakıt harcıyor) 3 mm lümenli silikon hortum kullanmak gerekir. (nipple veya tank çıkışları daha dar olsa bile)

Pompalı bir motor kullanıyorsak, depoyu daha arkaya yerleştirmek mümkündür. Bu durumda silikon hortum boyu uzayacağından, geniş lümenli hortum kullanmak daha uygundur. Depo 40-50 cm geride kalırsa (F3A modellerinde), dik tırmanışda pompanın emme gücü nedeniyle silikon tüp kollabe ( iki duvarı yapışıp tıkanma) olmaya başlar. Bu negatif basınca tüp duvarı dayanmalıdır. Bunun için kalın duvarlı hortumlar kullanılmalıdır. Ayrıca pompa çıkışındaki hortumunda basınca dayanabilmesi için kalın duvarlı olması gereklidir. YS motorlarımda, YS nin ürettiği kalın duvarlı hortumları kullanıyorum. Ancak pompa regülatörü probleminde bu hortumuda patlattığımı söylemek isterim.

Ekzost – depo arasındaki hortum lümeni, gaz akışkanlığının çok yüksek olması nedeniyle çok önemli değildir. Pozitif basınç içerdiğinden kollabs sorunuda yoktur ve ince duvarlı olabilir.

ince999
01-11-2010, 22:05
Akedemik bilgiler için çok teşekkür ederim.
İki sorum var:Yazılardabahsi gecen "TÜP" nedir,eger buna cevap olarak konunun özü olan boru derseniz yine derimki Türkçe genelkonuşma ve teknik konuşmada boru borudur başka bir adı yoktur ,ilgili ilgisiz herkes boru denilince ne dendiğini anlar,ama tüp dedinizmi insan başka şey düşünüyor.
"Lümen" bunun ne oldugunu,borularla ilgili bir konuya ışık bilgisi ile ilgili bir deyimin nasıl geldiğini anlıyamadım.
Anladıgım kadarı ile yazının aslı İngilizce,haliyle çapı küçük borularda ingilizcesinde tüp diyeburada Türkçeye dönerken Tüp oldu.Haydi buna eyvallah ama şu lümenin buraya nasıl geldiği hakkında İngilizcem tık dedi kaldı.

bestman
01-11-2010, 22:15
Canım çekti birtane depoda ben çiziyim dedim.:)

yurdakut
01-11-2010, 22:46
lümen kelimesi sadece ışık ölçüsü olarak kullanılmamaktadır.belki yazı yada bilgi ingilizceden çevirilmiş yada alıntı yapılmış olabilir.günlük hayatta konuşma dilinde ingilizcede lümen ne sıklıkta tercih ediiliyor bilmiyorum. ancak tıp terminolojisinde de damar yada katater gibi tüp şeklinde yada boru şeklinde olan yapıların iç boşluklarına karşılık gelen kelimedir.örneğin serum takılırken yada damardan iğne yapılırken sorun olursa "iğnenin ucu lümende mi diye sorulur" yada bir katater(tedavi amaçlı steril hortum diyedebiliriz) den verilen ilaç yada herhangi bir madde geri geliyor yada gitmiyorsa tıkanma sözkonusu ise "lümen tıkalı herhalde kateteri değiştir" denir.

aozgen
01-11-2010, 22:52
Bilgiler için teşekkürler.Bestmanım bir itirazım olacak,tepeye dönük basınç hortumunu tepeye güzelce yapıştırmışsın ki buna karşıyım.Ya Metin bey in dediği gibi biraz geride kesilecek ya da benim yaptığım gibi tavandan boyun eğerek arkaya bakacak.O açılan çentiğin yeterli olacağından şüpheliyim.

bestman
01-11-2010, 22:54
Bilgiler için teşekkürler.Bestmanım bir itirazım olacak,tepeye dönük basınç hortumunu tepeye güzelce yapıştırmışsın ki buna karşıyım.Ya Metin bey in dediği gibi biraz geride kesilecek ya da benim yaptığım gibi tavandan boyun eğerek arkaya bakacak.

Ahmet abi dikkat edersen yarık açılmasını tavsiye ettim, merak etme tavana yapıştır nefes alır oradan, tavana yapıştırılmasının nedeni depo boşalınca rezonansa girmesin diye.

eryıldırım
01-11-2010, 23:21
Tekrar merhaba,
Yazdığım yazı, herhangi bir dilden çeviri değildir. Tümüyle modelcilik hayatımda elde ettiğim deneyimlerdir. Konuyu formda görünce, benim deneyimlerimin sizler içinde faydalı olabileceğini düşündüğüm için yazdım.
Akışkanlar dinamiği ve formülüzasyonuna her hangi bir fizik kaynağından ulaşılabilir. Bu konu yuvarlak kesitli bir tüp içinde hareket eden akışkanlar için yazılmıştır. Bizim yaptığımız bu bilgileri silikon yakıt hortumlarına adapte etmektir. Lümen , yuvarlak kesitli tüp şeklindeki yapıların iç boşluğunu tanımlayan, özellikle medikal terminolojide çok sık kullanılan bir kelimedir.

yurdakut
02-11-2010, 00:01
ben de bilgiler için teşekkür ederim elinize sağlık benim amacım tamamen lümen kelimesine ışık tutmak içindi o nedenle "alıntı" noktasında "belki" kelimesini kullandım.

atambay
02-11-2010, 00:25
Sanırım bu bilgiler Ahmet Eryıldırım'ın klavyesinden yazıldı. Forum için sevindirici bir katılım. Bilgiler için teşekkürler.

ahmetcelik
02-11-2010, 01:43
metin bey, daha önce iniş takımlarıyla ilgili soru sorduğum phoniex classic modelimi büyük bir zevkle uçuruyorum. gecenlerde eksoz hortumunu çıkartırken zedeledim. bende o zedelenen yeri biraz aldım. simdi biraz kısa geliyor gibi fakat eksoza takabiliyorum. taktığım yerde hortumda bükülme var dolayısıyla debi kesit alanı biraz küçülmüş, bunu uçus sırasında motora bir zararı var mıdır?

saygılarımla,

Benim low wing de havadayken attı kendini :)

----------------
Bunca detaylı bilgiler için çok teşekkürler.

ince999
02-11-2010, 02:00
Bu dünyada kaç kişi Tıp doktoru ki oradaki çok özel olarak kullanılan bir teknik deyimini burada her seviyeden insanların oldugu forumda kullanıp anlamamızı bekliyorsunuz.
Ben akışkanlar mekaniğini Lisans seviyesinde okudum ama bir kere bile boruya tüp dendiğini duymadım hocalarımdan.Her ne kadar İngilizcesi söylenişine kadar Türkçedeki "TÜP" lafına çok benzesede yine tekrarlıyorum boru ismi Türkçede sadece boru olarak anılır,Türkçede Tüp olarak kullandıgımız kelime ise Tıp doktorlarının da çok iyi bilecegi gibi bir tarafı kapalı ,uzunlugu ve çapı kısa olan genelde elde tutulabilen cisimlerdir boru ile yakından uzaktan alakaları yoktur.yoksa buradaki konumuz insan damarı olsaydıo zaman bile damar diyecektik tüp degil.
LÜMEN meselesine gelirsek lisedeki fizik derslerinde ve yine lisans egitimimde aydınlatma derslerinde Lümeni bol bol kullandık ama bir ışık ölçegi olarak.Ben tıp dersi almadıgım için lümenin böyle özel bir yerde farklı bir anlamda kullanıldıgını bilmiyordum,yazdıklarınızdan lümen diye boru çapından bahsettiğinizi biliyorum ama çap yerine ilk defagördüğüm için dogrusu çok şaşırdım.Bana Lümenin teknik anlamlarını sorsalar hiçbir şekilde bir borunun çapını ifade için kullanılır demezdim,deselerde yanlış derdim.
Tavsiyem bir teknik bilgi özeti yazacaksak illaki teknik bilgileri ismiyle yazmamız gerekiyorsa o bilgiyi kullanan esas disiplinin kullandıgı orjinal isimleri yazalım ve yine herkesin anlaması için o teknik tariflerin lise ögrencisinin bile anlıyacagı basitlikte bir daha tarif edelim.

atambay
02-11-2010, 03:39
Beyler karşınızda Türkiye Şampiyonu ve yıllarını bu işe vermiş bir modelci var. Bir çok kişinin boru değil mi alt tarafı dediği konuda üşenmeyip uzunca bir yazı yazmış. Son derece doyurucu ve aydınlatıcı bu yazıda verilen bilgileri bir çok bilgi kaynağını defalarca taramış olmama rağmen ben hiç bir yerde görmedim. Şimdi oldukça güvenilir ve sağlam bir modelciden en ince detayına kadar öğrenmiş bulunuyorum. Daha önce yakıt hattındaki en dar yer belirleyicidir sonuçta kalın hortum kullansak da değişen birşey olmaz sanıyordum. Ama çeperin direncini hesaba katmamıştım.

Şimdi ben mühendislik okumadım, akışkanlar mekaniği okumadım ama oradaki formüle kafa yorduğumda neyin ne kadar etkili olduğunu anlayabiliyorum. Ortada mis gibi bilgi varken lümenine tüpüne kafa yoruyorsanız okumayın daha iyi. Hadi kazara okudunuz diyelim hiç olmazsa böyle anlamsız yaklaşımları kendimize saklayalım. Burada okumak öğrenmek için bulunuyoruz kendine has terminolojisi olan bir hobiyi paylaşıyoruz. Teknik terimlerden kaçarak neyi konuşacağız? Radius denilince ses çıkmıyor da lümen, tüp denilince mi rahatsızlık veriyor? Biz biliyoruz da başkaları bilmiyor diyorsanız başkaları da öğrensin.

DP= 8mLQ/pr⁴ formülünü herkesin anlayacağını düşünüyorsanız da tüpü lümeni anlaşılmaz buluyorsanız şaşarım. Işık şiddeti 1 mum olan, eşit dağıtımlı bir nokta kaynağının 1 steradyan içine yayımladığı ışık akısı diyeceğinize lümen dersiniz biz de hemen anlarız. Tüpün lümeni yazılmış ya hepimiz tüpün ışık şiddeti 1 mum olan, eşit dağıtımlı bir nokta kaynağının 1 steradyan içine yayımladığı ışık akısı anladık kafamız karıştı.

Bu yaklaşımlar yüzünden usta modelcileri forumlarda göremiyoruz. Yüzlerce kilometre yol gidip uzaktan izliyoruz, yanlarına yaklaşıp iki soru soramıyoruz. Buralarda kendimiz çalıp kendimiz oynuyoruz. Sonra da Türkiye'de modelcilik neden gelişmiyor, biz şöyle böyle adamlarız bizden birşey olmaz geyiği yaparız. Deprem profesörlerini canlı yayına çıkartıp ne zaman deprem olacak sorusuna cevap alamayınca, anladığımız dilden konuşmuyorlar diye hedef tahtası haline getiren televizyonculardan farkımız olsun.

Tırsak_Pilot
02-11-2010, 11:55
bende üsteki metin abinin çizmiş olduğu ekilde kullanıyorum. hakan abinin dedği konu snaırm her silikon hortum aynı esneklikte vedekalitede değil çapları rezerve olduğundanmıdır bilmyorum fakat değişiyo. amakii çok büyük bir farkta yok. asp lerde genelde çıkıyor mavi bir hortum karbiratöre girş sert hortum birtek onlarda genişleme olmuyor.

sarvenn
02-11-2010, 12:06
Beyler karşınızda Türkiye Şampiyonu ve yıllarını bu işe vermiş bir modelci var. Bir çok kişinin boru değil mi alt tarafı dediği konuda üşenmeyip uzunca bir yazı yazmış. Son derece doyurucu ve aydınlatıcı bu yazıda verilen bilgileri bir çok bilgi kaynağını defalarca taramış olmama rağmen ben hiç bir yerde görmedim. Şimdi oldukça güvenilir ve sağlam bir modelciden en ince detayına kadar öğrenmiş bulunuyorum. Daha önce yakıt hattındaki en dar yer belirleyicidir sonuçta kalın hortum kullansak da değişen birşey olmaz sanıyordum. Ama çeperin direncini hesaba katmamıştım.

Şimdi ben mühendislik okumadım, akışkanlar mekaniği okumadım ama oradaki formüle kafa yorduğumda neyin ne kadar etkili olduğunu anlayabiliyorum. Ortada mis gibi bilgi varken lümenine tüpüne kafa yoruyorsanız okumayın daha iyi. Hadi kazara okudunuz diyelim hiç olmazsa böyle anlamsız yaklaşımları kendimize saklayalım. Burada okumak öğrenmek için bulunuyoruz kendine has terminolojisi olan bir hobiyi paylaşıyoruz. Teknik terimlerden kaçarak neyi konuşacağız? Radius denilince ses çıkmıyor da lümen, tüp denilince mi rahatsızlık veriyor? Biz biliyoruz da başkaları bilmiyor diyorsanız başkaları da öğrensin.

DP= 8mLQ/pr⁴ formülünü herkesin anlayacağını düşünüyorsanız da tüpü lümeni anlaşılmaz buluyorsanız şaşarım. Işık şiddeti 1 mum olan, eşit dağıtımlı bir nokta kaynağının 1 steradyan içine yayımladığı ışık akısı diyeceğinize lümen dersiniz biz de hemen anlarız. Tüpün lümeni yazılmış ya hepimiz tüpün ışık şiddeti 1 mum olan, eşit dağıtımlı bir nokta kaynağının 1 steradyan içine yayımladığı ışık akısı anladık kafamız karıştı.

Bu yaklaşımlar yüzünden usta modelcileri forumlarda göremiyoruz. Yüzlerce kilometre yol gidip uzaktan izliyoruz, yanlarına yaklaşıp iki soru soramıyoruz. Buralarda kendimiz çalıp kendimiz oynuyoruz. Sonra da Türkiye'de modelcilik neden gelişmiyor, biz şöyle böyle adamlarız bizden birşey olmaz geyiği yaparız. Deprem profesörlerini canlı yayına çıkartıp ne zaman deprem olacak sorusuna cevap alamayınca, anladığımız dilden konuşmuyorlar diye hedef tahtası haline getiren televizyonculardan farkımız olsun.

Altına imzamı atarım.

Bilmeyen anlamayan araştırsın yada sorsun öğrensin, bu kadar basit. Ben lümen'in çapa tekabül eden anlamını da biliyordum, boyuna göre ince kesitli borulara tüp denildiğini de. Zorluk çekmedim. Zorlanan kişi sorsun, cevap alamazsa tenkit edersiniz.

Yani sabah sabah öyle bir güldüm ki o yazılara.

atambay
02-11-2010, 12:15
Yani sabah sabah öyle bir güldüm ki o yazılara.

Hiç olmazsa gecenin bir yarısı sinirlerin zıplayıp da uykusuz kalmamışsın :)

sarvenn
02-11-2010, 12:41
Hiç olmazsa gecenin bir yarısı sinirlerin zıplayıp da uykusuz kalmamışsın :)

Ben de bazı yazılarımda aynı yada benzer tepkileri ala ala sinirlenmeyip gülebilmeyi öğrendim abi.

atambay
02-11-2010, 12:52
Ben de bazı yazılarımda aynı yada benzer tepkileri ala ala sinirlenmeyip gülebilmeyi öğrendim abi.

Sen de harbiden ipin ucunu kaçırıyorsun bazen. Rcuniverse'e yazar gibi yazdığın çok oluyor. :)

bestman
02-11-2010, 15:47
Hiç olmazsa gecenin bir yarısı sinirlerin zıplayıp da uykusuz kalmamışsın :)


Niyekine sinirlerin zıpladı.:) Tüplerdeki lümen içinmi, ay hata ettim hortumdaki borumuydu, hayda hepten karıştı.:)

atambay
02-11-2010, 16:02
Hortumu ters yüz edersen tüpün lümeni neresi olur bil bakalım.

bestman
02-11-2010, 16:12
Hortumun ters düz edilmedenki durumuna göremi, eğer bu baz alınırsa iç çeper dışa gelmiş olurki buna görede hortumun içi uzay dışı ise iç çeperin kalınlığıyla orantılı olur, tabi bu arada yine bir değişken ortaya çıkarki buda iç olan dış satıhın tabiki tüpten bahsediyoruz uzunluğu ve uçlarının kapalı olup olmamasıda birçok zırvalamaya vesile olur.:)

atambay
02-11-2010, 17:29
Hortumun ters düz edilmedenki durumuna göremi, eğer bu baz alınırsa iç çeper dışa gelmiş olurki buna görede hortumun içi uzay dışı ise iç çeperin kalınlığıyla orantılı olur, tabi bu arada yine bir değişken ortaya çıkarki buda iç olan dış satıhın tabiki tüpten bahsediyoruz uzunluğu ve uçlarının kapalı olup olmamasıda birçok zırvalamaya vesile olur.:)

Kafan karıştı de mi :)
Daha tüpleri iç içe geçirip lümen bulma aşaması var.

Tırsak_Pilot
02-11-2010, 17:35
ben bir tek hortum bilirim oda rahmetli k.sunalın kıbleye doğru yönelttiği hortum :P:D

efsane2
02-11-2010, 17:52
Bütün ustalara verdiklleri bilgiler için Teşekkürler...

efsane2
02-11-2010, 18:37
Bu depo konusunda kafama takılan bir kaç konu var...
Bu depoya girişleri yapan adamlar neden düz yapıyorlar...
Boruları bükmeye çalışırken bir kazaya kurban gitmeleri durumda sakata gelmemek için ne yapılmalı...
İki ucunuda büktüğümüz boruyu şemalarda gördüğüm kadarı ile deponun içine sokmak biraz zor olacak bunun için ne yapılmalı...
Saygılar...

bestman
02-11-2010, 18:47
Bu depo konusunda kafama takılan bir kaç konu var...
Bu depoya girişleri yapan adamlar neden düz yapıyorlar...
Boruları bükmeye çalışırken bir kazaya kurban gitmeleri durumda sakata gelmemek için ne yapılmalı...
İki ucunuda büktüğümüz boruyu şemalarda gördüğüm kadarı ile deponun içine sokmak biraz zor olacak bunun için ne yapılmalı...
Saygılar...

Merak etme bükülü boruları depoya sokmak çok basit, boruların hepsini tek yönde çevirip depoya soktuktan sonra yeniden konumlarına çeviriyorsun. Bükerken eğer elinde boru bükücün yoksa içine ince kum doldurarak bükebilirsin fakat dikkat edilirse pekte gerek kalmıyor.

Tırsak_Pilot
02-11-2010, 19:44
borular bakırmı ? plastikmi ? oğuzhan abi ince kumun özelliği ne borunun içindeki kanalı kapamsın diyemi ince kum doldurmak gerekiyor. ?

bestman
02-11-2010, 19:51
borular bakırmı ? plastikmi ? oğuzhan abi ince kumun özelliği ne borunun içindeki kanalı kapamsın diyemi ince kum doldurmak gerekiyor. ?

Ben bu güne kadar metal olmayan boru kullanmadım, eğer bakır değilsede bakırla değiştirdim, bakır borularıda rahatlıkla bulabilirsiniz eğer bulamazsanızda bir buzdolabı tamircisinden rica ederseniz size verecektir, boruları bükerken içinde kum varsa çökme olmadan rahatlıkla bükebilirsiniz, pilastik boru kullanıyorsanızda az bir ısıyla bükebilirsiniz.

Tırsak_Pilot
02-11-2010, 19:58
peki abi bakırla plastik boru arasında n fark var ? birde bakır borular düz şekilde olduğu için takılan hortumlarda çıkma gibi bir olasılık yokmu

atambay
03-11-2010, 10:37
Hakan boruların iki ucunu bükmek gerekmiyor genellikle. Eğer çok mecbur kalırsan iç taraftaki bükümü yapıp tapaya geçirdikten sonra yerine takıp doğru büküldüğüne ve ne kadar itilip çekileceğine karar verip dışarıdaki bükümü tapa geçirilmişken yapabilirsin.
Bakır boruların ezilmemesi için içine çelik tel sokup elde büküyorum. Pense mengene türü malzemeler kullanmamak lazım bükerken.

efsane2
03-11-2010, 11:56
Hakan boruların iki ucunu bükmek gerekmiyor genellikle. Eğer çok mecbur kalırsan iç taraftaki bükümü yapıp tapaya geçirdikten sonra yerine takıp doğru büküldüğüne ve ne kadar itilip çekileceğine karar verip dışarıdaki bükümü tapa geçirilmişken yapabilirsin.
Bakır boruların ezilmemesi için içine çelik tel sokup elde büküyorum. Pense mengene türü malzemeler kullanmamak lazım bükerken.

Metin abi iki ucu derken hava ve dodur-boşalt borularının biri aşağı diğeri yukarı olarak deponun içine nasıl yerleştiririm demek istemiştim soruda bende de hata var ayrıntılı sormadım ama anladığım kadarı ile borular hareket ettiği için sorun olmuyormuş benim sıkıntım plastik olan boruları ısıtırken fazla ısıtıp borulara zarar vermek ....
Neden bunları yapan firmalar bükülmüş şekilde yapmıyorlarda bana iş çıkartıyorlar:)...

atambay
03-11-2010, 13:15
Bükerken ellerinde kalır diye yapmıyorlardır. Plastik borular gerçekten çok kalitesiz. Bükerken ayarı kaçırınca erime noktasına geliveriyor. Çakmak alevini yandan tutarak boruyu çevire çevire yumuşatmak ve eğimi verdikten sonra soğuyana kadar o şekilde tutmak lazım. Eski haline dönmeye çalışıyorlar genellikle. Plastiklerle hiç uğraşmayıp tapadaki deliğe sıkıca oturacak çapta bakır boru kullanmak en güzeli. Bakır boruyu kesip, keskin kenarları traşladıktan sonra metal çapak kalmaması için iyice temizlemek gerekiyor.

efsane2
03-11-2010, 15:08
Bende o riske girmek istemiyorum banada plastik boruyla uğraşmak mantıklı gelmiyor o ölçülerde bakır boru nereden bulabilirim buzdolapçılarda olduğu yazıldı ama olmama durumunda bakılacak alternatif yerler var mı?

atambay
03-11-2010, 15:17
Buzdolabı tamiri yapanlarda kesin vardır. otogaz işi yapanlarda olabilir belki. hatta alırken kestirip havşa açtırmak (sadece bir uca) da mümkün.

efsane2
03-11-2010, 21:11
Sağol abi plastiklerle hiç uğraşmadan şu bakır borudan piyasadan ben bir bakayım...

Reha Kaya
03-11-2010, 21:22
Buzdolabı tamiri yapanlarda kesin vardır. otogaz işi yapanlarda olabilir belki. hatta alırken kestirip havşa açtırmak (sadece bir uca) da mümkün.

Otogazcıları boşuna gezmesin, Metin bey.

Onların kullandıkları boruların, çapı çok kalın. Buzdolabı tamircileri zannedersem, gaz basmak veya gazın basıncını düşürmek için, ince bakır boru kullanıyorlar.

Bir öneri daha, Çin sitelerinde satılan depolar çok ucuz 1~2 $ civarı ve alüminyum borulu geliyor.

atambay
03-11-2010, 22:21
Evet ben çok komik bir fiyata HK'den bir tane almıştım bizim Mehmet için. Ama siparişi vermesi kargoyu beklemesi uzun iş. Hakan perşembe pazarında kesin vardır. Dış çapı plastikten bir milim fazla olanını al eğer plastik boru tapaya çok rahat girip çıkıyorsa.

ince999
04-11-2010, 01:00
Sevgili sarven aldıgın egitimin neresinde hangi teknik kitapta çapı ne olursa olsun boruya tüp denmiş hele hele çapa lümen denmiş bir gösterirmisin?Sen bilebilirsin ama bu bir teknik deyimin özel anlamını genele kapsıyacak şekilde kullanılmasına sebeb degildir.Burada sizin gibi egitimi henüz almamış arkadaşlar da var yazıyı örnek alıp Lümeni çap olarak kullanmaya başlarsa ortamda tıp doktoru veya teknisyeni yoksa inandırıcı bile olamaz.
Sevgili arkadaşımız borulardaki akan sıvıların boru ile olan direncini förmülüne kadar yazdı yani bilgi sahibide, neden yazının temeli olan boruya genel ve mutlak kullanımı olan boru degilde İngilizce söyleminin seslendirmesine yakın olan Tüp kullandı.Bir kere tüpte bir sıvıyı akıtamayız sadece biriktirebiliriz yoksa benmi yanılıyorum Sarven sahi içne sıvı konulabilen ve benim Tüp dediğim şeyin dogru adı nedir sence?Yine boru çapı olarak simge olarak bile Radiustan yani çaptan gelen "r" kullanıldıgı halde lümen bu teknik bilgi tarifine nereden çıktı geldi? Altına imzamı atarım.

Bilmeyen anlamayan araştırsın yada sorsun öğrensin, bu kadar basit. Ben lümen'in çapa tekabül eden anlamını da biliyordum, boyuna göre ince kesitli borulara tüp denildiğini de. Zorluk çekmedim. Zorlanan kişi sorsun, cevap alamazsa tenkit edersiniz.

Yani sabah sabah öyle bir güldüm ki o yazılara.
Sarven neyi nereden araştıracagız bir tarif edermisin bir sıvının bir boru içinde akması ile sorunlar kendine has bir bilgi başlıgıdır.Bu böyle oluncada Deyimler temel bilgi için ne kullanılıyorsa veya bu bilgiyi elde etmek için gereken alt bilgilerin deyimleri kullanılır.Üstte sordugum gibi bana bu temel bilgilerde bana lümeni bir göster ben mühendis olmaktan vaz geceyim.Bilgi bir kere elde edilip dogrulugu ispatlandıktan sonra işe yarıyan başka bilim dallarında kullanılır ve artık orada gerekiyorsa sadece o üstbilim JARGONU için deyimler degiştirilebilir.Söz gelimi Tıp biliminde kan ve damar ilişkileri için deyimler degişebilir,nasıl olsa doktor doktora konuşurken bir birlerini anlarlar.
Ama burası bilmiyenleride olan genel bir ortam neden doktorca konuşuyoruz bu konuyu.Dana işin ABC sini ögrenen kişi neden dogrusu ve yalını varken doktorcası nedir diye zorlansında soru sorsun
Yazdıklarıma gülebilirsin güldüğünüde yazabilirsin,canın sag olsun,hiç olmazsa güldürebildiğim için ters orantılı olarakolsada bir şeyleri anlatabilmişim der avunurum.Ama ben senin yazına dogrusu gülmedim bile.ARAŞTIR DİYEBİLMEK İÇİN HİÇ OLMAZSA İLGİLİ KONU HAKKINDA MÜHENDİSLİK MESLEGİ SEVİYESİNDE BİRAZ İLGİN, YAPIN -BOZUN OLMALI DERİM.Ayrıca ilgili konu ile yazıları nette bulup okumak araştırmak demek degildir,olsa olsa kuru kuruya bilgi sahibi olmak demektir(dogrulugu yanlışlıgı su götürür).Araştırmak edindiğin bilgileri yorumlamak gerektiğinde dogru şekilde kullanmaya gayret etmek demektir.Yoksa burada belli gurubun dışındakilerin, o guruptan aykırı fikirler yazmasına gülmek demek degildir

atambay
04-11-2010, 12:22
Ben şunu anlamıyorum, burada bir sürü mühendis var, akışkanlar mekaniği ıvır zıvır okumadığınız şey kalmamış. Neden biri çıkıp da formülüyle yazarak modelcilikteki pratiğe nasıl yansıdığını yazmadı. Kafamız almaz diye mi düşündüler acaba? Bu bilgiler için modelci bir tıp doktorunun foruma girmesi mi gerekiyordu. Kimse burada mesleğini ön plana çıkartmıyor, eğitimini ön plana çıkartmıyor. Ama mesleği, eğitimi, birikimleriyle birlikte modelciliğe ayırdığı zamanı birleştirince ortaya çıkanlar herşeyi yansıtıyor. İyi bir modelci kenardan kıyıdan öğrendiği mühendislik bilgilerini oldukça verimli şekilde modelciliğe yansıtıyor. Henüz üniversite öğrencisi olan Serhan menevişleme ile ilgili güzel bir başlık açmıştı. Hangi mühendis mühendislik bilgilerini kullanarak bize birşeyler öğretti? Ben gittim sanayide yay yapan ustanın ağzından laf aldım, mühendislerin ağzından laf alamadım.
Modelciliğe başladığımdan beri kaliteli net bilgi peşinde koşuyorum. Foruma girdiğim zamanlarda Egemen Bey'in yazılarını okuduğumda matematikten anlamam diyerek yazdığı formülleri görünce bir de mühendis olsaydı kimbilir neler yazacaktı diye düşünmüştüm. Şimdi görüyorum iyi ki mühendis olmamış. Yani mühendis olmak değil modelci olmak lazım bu forumda. Modelciysen model ile ilgili gerekenleri öğrenirsin. Metanolün kör etme mekanizmasını da öğrenirsin, tüpün akışkana gösterdiği direncin formülünü de öğrenirsin. Bunları öğrenirken de sıradan insanların günlük yaşamda kullanmadıkları terimleri öğrenirsin. Zamanla bu terimleri kullanır olursun. Anlamayan sorar ne demek diye.