• Çan motorlarda mil değiştirme ve bakım

      Çan motorların en büyük problemlerinden birisidir mil yamulmaları. Özellikle de benim uçağımdaki gibi miliniz 3mm ise ve orjinal motordan vazgeçmeme, pervanenin hafif yere teması, rüzgarlı havalarda illa uçulmak istenmesi vs. sebeblerden sık bakıma ihtiyaç duyarlar.
      Hemen hemen her hafta sonu uçuş yapıyoruz. Ben ise uzun süredir uçağıma bakım yapmıyordum. (Yaklaşık 3aydır) Pili şarj et uçur kolayıma geliyordu açıkçası. En son pervane fazla sıkma sonucunda göbekten çatlamıştı ve onu bile yapıştırarak uçurmuştum.. Fakat son uçuşta artık motorun patlar motor gibi sesli çalışması ve pervanenin hafif yere teması ile iyice kırılması ardından bu hafta sonunun da yağmurlu olmasını fırsat bilerek uçağımı bakıma aldım.



      spinnerimızı kırık pervanemizi ve cowlingi söküyoruz.

      motorun durumuna baktığımızda iyi ki bakıma almışız diyorum. motor flanşının plastik uçak şasesine bağlandığı vidalardan birisi gevşemiş ve plastik şasede çatlak mevcut.







      gelen pervane ve spinner göbeklerini ölçtüğümde pervanenin 7,9mm ve spinnerin 6,45mm olduğunu görüyorum.
      Benim motor mili ise 3mm. Aldığım e-max pervanelerde de göbek adaptörleri mevcut değil. elimdeki plastik adaptörler de bu göbeklere tam oturmuyor.





      pervane ve spinner göbekleri için pirinçten adaptör yaptırmaya karar veriyorum ve perşembe günü çizimini yaparak sanayideki en yakın tornacıya çizimi veriyoruz.




      Biz de bu arada motoru söküyoruz tabi. Motorun arkasındaki segmanı ve emniyet yüzüklerini çıkarıp dikkatlice statoru gövdeden çıkarıyoruz. Bu aşamada milde biraz hasar varsa gövde rulmanlardan çıkmayabilir zorlamadan mil ucunu zımparalarsanız kolayca çıkacaktır.

      Gövde üzerindeki mili de gövdedeki setskur civatalarını alyan anahtarla sökerek gövde mengene üzerindeyken mile dişli tarafından hafif vurarak çıkartabilirsiniz.









      Eveeet, cuma günü pervane ve spinner göbekleri için pirinç adaptörlerimiz geliyor. Genel görünüm ve işleme fena değil.





      Yine de biz kontrolümüzü yapıyoruz. Kalınlıklarda problem var ancak bu göbekler için sorun olmayacak çaplar tam istediğim gibi.





      Bu arada; mile vurarak çıkartacaksanız kesinkikle tahta bir takoz kullanın. Yoksa dişler ezilir, mil şişer kullanılmaz hale gelir. Motor çanını mengeneye bağlarken biraz abartılı sıkarsanız çok sağlam tutar mengene. Çanı çıkarttığınızda ise dairesel değil eliptik bir bir şekli oluşur. Kontrol etmeden takarsanız mıknatıslar statora sürter.

      adaptörleri göbeklere takıp deniyoruz ve tam istediğimiz gibi hafif sıkı geçiyor.







      Elimdeki yeni mil tower pro 2409 -10 serisi motorların mili. açık arttırma sitesinde bulabilirsiniz. Ortasında çan bağlantısı için somun mevcut. somunun üzerindeki civataları alyanla sökerek mili bir çektirme veya elinizdeki düzgün bir aparatla dikkatlice çıkarıyoruz.
      Metin abi işte ben burada somunu mengeneye sıkmadan bağlayarak tahta veya aluminyum takoz ile çıkarıyorum.





      Motor milini çana takıp alyan anahtar ile setskurları iyice sıkıyoruz. Statoru dikkatlice gövdeye yerleştirip emniyet yüzüklerini ve segmanı taktıktan sonra motorumuz montaja hazır hale geliyor.



      Eveeet şimdi gelelim burundaki hasarlı plastik şaseye. Şasenin çatlak kısmını pattex ca ile yapıştırıyorum. Ardından eskiden tamircilerin kullandığı namıdeğer "tamirci tozu" formülü bulunduktan sonra karbonat olduğu anlaşılan sihirli tozu çatlak üzerine serpiştirip tekrar ca uygulaması yapıyorum. en son katalizörlü ca uygulması yaparak şaseyi sağlamlaştırıyorum.





      Daha önce de söylediğim gibi flanşı şaseye bağlayan civatalar zamanla sarsıntıdan gevşiyor. Elimde loctiteyok ancak İlk defa bu tamiratta silikon uygulaması yaparak hem civataların çıkmasını hemde titreşimi azaltmayı amaçlıyorum.




      Civata deliklerine de silikon sıkarak flanşımızı şaseye civatalıyoruz.



      Motor flanş yatağına geçecek kısmını da silikonlayarak flanşa düzgünce oturtup civatalarımızı alyanla iyice sıkılıyoruz.









      Motor rulmanlarını enjektör ile yağlıyorum. bu da ilk defa yaptığım bir uygulama. Normalde rulmanları greslemek gerekiyor ancak kapalı rulman olduğu için bunu yapamıyorum. Elimde de yüksek sıcaklığa dayanıklı gres vardı ama nafile..





      Esc kablolarını motora yaklaştırıyoruz...





      İlk önce kablo çapına uygun makaronları keserek kablolardan geçiriyorum. kablolarımı lehimliyorum.



      Bu aşamada Kabloların hepsi siyah olduğu için her ihtimale karşı motorun dönüş yönünü kontrol ediyorum. Daha sonra makaronları shrinkliyorum.



      Bakımımız tamamlandı. Cowlingi takabiliriz.



      Thk'dan aldığım spinner güzel ancak bana biraz büyük geldi. Onun için eski spinnerımı tamir ederek gövde deliğini biraz genişletip yaptırdığım adaptöre uygun hale getirdim. bu spinnerı kullanmaya devam edeceğim.





      Pervanemizi ve spinnerimizin kapağını takıyorum. 10x5 pervaneyi kullanacaktım ancak aşırı balans yaptı ve mecburen 10x4,7 pervaneyi takmak zorunda kaldım. Yüksek hız pervanesini denemek başka bahara kaldı...





      Yaptırdığım adaptör tam istediğim gibi oldu ve spinner ile cowl. arasında 1,5mm kadar bir mesafe kaldı.



      ve son olarak test aşaması. Çekiş ve ses gayet güzel, titreşim yok. Hayırlı uğurlu olsun. herkese kırımsız uçuşlar dilerim.



      Kokpit ve uçaktan görünümler. Kim demiş köpük uçaklar güzel değil diye ...













      Bu makale başlangıçta forumdaki konuda yayımlandı: Çan motorlarda mil değiştirme ve bakım başlatan yazar css2005 Orijinal mesajı görüntüle
    • Reklam Alanı

    • Reklam Alanı

      300x250 Sağ orta
    • B - Uçak