• Multi Quad Arge

      Merhaba arkadaşlar çalışmalarımı sizlerle paylaşıp fikirlerinizi almak isterim. Doğru yada yanlış yaptığım yerleri birde sizin bakış açınızdan. Görmek isterim. Foruma pek katkım olmuyor vakit azlığım da buna etkendir.
      Konfigürasyonum onaylanmamıştır bu sebepten sakın sizde denemeyin bu konfigürasyonu çünkü ben bunları toparlarken resmen ez göz arpacık yaptım baktım bu buna uyar deyip aldım çünkü rc bilgim sıfında altında idi Taner ve Mustafa nın yaptıklarına baktım dünya kadar yapancı siteyi dolaştım sonra Türkiye den neler toparlayabilirim ona baktım ve akılımca en yakın olasılıklardakileri aldım sonra biraz ara verdim konfigürasyonlar netleşince baya çok hata yaptığımı anladım ama bir şekilde başlamış olduk Bunları yazmamın sebebi çok düşünmeyin bunları alın değil eğer bilginiz az ise sizde bu çamurdan geçmeyin diyedir.Burada verilen bilgilerden faydalanmak veya faydalanmamak veya uygulamak size kalmıştır.


      Doğrular ve yanlışlar

      Sevgili yellowaircraf (T. Cenk Sarıuçak ) Abimizin imzasından nacizane alıntı

      "Amatörler ekipmanlarını düşünürler, profesyoneller parayı düşünürler, ustalar ise ışık nereden gelirse iyi olur diye düşünürler..."



      Ben amatörüm demek ki ilk olarak ekipmanlar
      Motor :




      Paker içeriği:
      * 1 x Aeolianmotor 880kv 2836 Outrunner Brushless ( Fırçasız ) motor
      * 3 pair x Golden Connector
      * Prop Holder & Saver Set

      Özellikleri:
      * Rotational Speed : 880 (kv) RPM/V
      * Continuous Current : 22A
      * Max. Current : 28A
      * Input Voltage : 6 - 11.1V
      * Max. Efficiency : 98%
      * No Load Current : 1.2A
      * Internal Resistance : 95m (Omega)
      * Power : 490W
      * Motor Weight (Motor only) : 85g
      * Motor Dimensions (Diameter x Length) : 28* 37.4mm
      * Propeller Dimensions : 11 x 8.5/ 10 x 7/ 12 x 6
      * Input Battery Types : NiCd/ Nimh/ Li-po Battery
      * Recommend Model : Airplane
      * 1.2 kg çekiş

      Bu motorları gerçekten sevdim gerçi daha önce RC motor görmemiş biri olarak yorum yapmam saçma gelebilir ama işçiği ve yanındaki aksesuar çokluğu yeterince iyi idi .N yazıkki aldığım 880 serisinin üretimi bitmiş hata 1 Birinin dip rulmanı arızalı çıkınca tekrar arayıp temin etmek zorunda kaldım. Bu sebeble güncel olan motorlar tavsiye edilir.


      Esc :




      Esc ler evet en büyük hatam 22A çeken motor için 40 A esc ve alüminyum soğutuculu abartı değimli normalde 22*1,5=33 A cıvarı falan en fazla motorları aldığım satıcı arkadaşta 30-35 A yeterli olabileceğini söylemişti ama biz gördük ya esc nin açıklamasında helikopter için üretilmiştir diye… Yabancı bir sitede de Turnigy kartla programlanabildiğini okudum tamam bu bizi keser dedim. Not Program kartım arızalı çıktığı için deneyemedim. Muhtemel kartla program almıyor. Ben kumanda ile programladım hepsini


      towerpro H40A

      Designed specifically for Helicopters. The towerpro H40A might packs all the punch youre going to need, without the expensive packaging! Spec. Amp rating: 40A Burst Rate (15sec): 50A BEC Current: 1.5A Voltage: 7.4-11.1V (2-3 cell Lipo/5-10 NiMH,NiCd) Dimensions: 70x31x11mm Weight: 47g



      Batarya lipo :





      Burada bizim türk halkı olarak bir sey biliyorum büyük iyidir. Olayı aynı benim 490 W motor almam 40 esc almam gibi burarda da Aynı şey geçerli 5000mAh waw işte bu! Bu bana gider olayı zor gider ama işte aldık artık büyük ten başladık ya öle gidiyor alma sebebim bundan hariç şu 4 adet 40A esc aynı anda ne kadar akım çeker ? (Motorları sayan yok tabi motorlar 22 A ya ) basit hesap 40x4 =160 A ee 160 A lık batarya yok hemen arge 30c x5000mAh = 150 000 mah yani 150 A karşılayacak teoride yarar deyip aldım .Tabiki bu hesaba göre 22A lık motorlar için 2600-3000 mAh yeterli olmalı kabaca Doğru yanlış hala pek emindeğilim hesaptan


      Pervaneler :
      8” gaui pervanesi ilk kurulumda THK dan temin ettim. Sonra sırasıyla 10x4,5 ve 10x6 pervaneler denedim ama 10x4,5 en verimlisi motorlarım ağır devirli olduğu için 10x6 ya daha çok gaz vermem gerekiyordu. Bu konuda mühim olan multiniz için en iyi pervane konfigürasyonunu deneyip bulmanız bunu Tanerden öğrenmitim denemeden belli olmuyor gerçektende.

      Neyse bu kadar mal yeter




      Hayal etmek güzel İlk kollarım karbon , merkez yok . Şuandaki merkez bölüm bir pertinax , bir bardak altlığı dome olarakta bir koserve kutusu. Herşey boşta. İnsan şöyle bir bakıyor nasıl olur diye Hayale cihan değer



      motor vidalanmadı henüz .










      Ortaya güzel iş çıkıyor Alet işler el övünür .
      Yapmayınız kahve rengi olan pertinax kullanmayın yeşil daha makbul epoxy pertinax olarak geçer.











      Kollar gövdeye kavuştu


      Pervane duruşu bilerek kollar uzun bırakıldı 8” pervane için daha kısa olmalıydı .
      Yabancı kaynaklar der lerki gayrı resmi olarak aralarında birkaç inç yeterli ( Forumun birinde okumuştum walla onların yalancısıyım ) Tartışılır valla . Şuanda diğer incelemelerimede bakıyorum mesafeyi uzun tutuyorlar titreşim ve Motorların açılara vereceği tepki zamanına göre...Düşünsenize gyrodan motor nekadar uzak olursa gyronun açısını düzeltmek için okadar fazla yol alacak sistem daha fazla düzeltim için zaman ve netlik verecek . Çok uzun olursada Zaman çizgisi alehine işleyip, düzeltmeden toparlanamamaya başlar yani hasas iş herkez kendine uyan kadar boşluk bırakıyor








      Sizde klamens kullanmayın gereksiz ağırlık ayrıca aşırı akım transferinde çok azda olsa ısınma yapıyor. Tek iyi tarafı esc değiştirmek için lazım olan tek bir tornavida Esc programlama işlemi vb için söküp takılması kolay bir yol.




      Karbon kollu ilk sürümde kat çıkarken.
      Alttaki iki resim son yani 2. sürümden





      Kaçak katlar arası kauçuk hidrolik hortumu + kuş gözü tabir edilen kauçuk oringler ve iki malzemede rahatça kullandığım 3mm cıvatalara uygun, neredeyse boşluksuz cıvata geçiyor.





      Sıkıştırmaya bağlı olarak şişip üst yapıya istediğim kadar esneklik verebiliyor .
      Katlar arasındaki yüksekliği kolayca ayarlaya biliyorum.
      Bu cnc de kestiğim merkezin faylarından biriside kolay montaj ama en büyük faydası kırmızı bağlantı hattına dikkat edilirse kollardan herhangi birisiyle direk bir bağıntı söz konusu değil . Bunun faydası ise vibrasyon düşümü aralardaki kauçuk malzemelerde kalanı sömürüyorlar üst kattaki kartlar rahat ediyor.


      Bu arada yoğunluktan foto çekmek aklıma bile gelmedi ilk sürümün elimde kalan en temiz görüntü aşağıdaki





      İlk hali ayaklar dış cephe izolasyon dübeli tabiî ki pek sağlıklı olmadı :S





      Ayaksız olmuyor kırım kaçınılmaz





      Otomatik keçeli kalem ve aynı dübellerle arayış





      Umut dünyası Amortisörlü ayak icat olundu






      Heyecanlı montaj … Ama hata merkezde dik ayaklar olduğunda ayakları bağlanmış fil gibi nereye yatacağı belli olmuyor ….




      Eski kulaklık ve çıkma karbondan ayak denemesi :S ( nerden çıktı karbonlar aşağıda var ) Benimki kadar ağır bir multi ise kaçınmanız gereken bir fikir çünkü inişlerde ( hoş benim hala düşüşüme iniş diyorum işte  ) karbon ayaklar tutuyor ancak kulaklık yayı tepe kısmı biraz fazla öne arkaya salınım yapıyor ortasında oluk olmasaydı süper olacaktı daha hafif multi yaparsam diye tutuyorum hala







      Karbona delik delip motor takmayın !!!

      Motor bağlantıları sağlam kalsa bile sert darbede merkezdeki bağlantı hali iki delik boyunca yarık . Forumdaki arkadaşlar yarılabileği konusunda uyarmasalardı belki de kol fırlayıp gidecekti. Böylece ilk sürüm devre dışı kalıp kemikleri diğer yerlerde kullanılacak.





      Ayaklığa taktığım motor kollarından olan karbonlardan biri deformasyon belli …İçi boş Karbona delik olmuyor ama onada bir çare arıyorum hala Bizim THK da satılan bu ürünler boylamasına lifler içeriyor ihtiyacım olan hem dik hem yatay sanki örme gibi lifler barındıran karbon çubuklar.

      2. Sürüm





      İkinci sürüm de Forumumuzdaki arkadaşlarımızın terfikiyle alüminyum tabanlı oldu Sevgili Taner ve Mustafa nın multileri ve Emrah arkadaşımızın Emolarından kullanımını görmüştüm. Ancak zar zor Emrah arkadaşımızın verdiği bilgilerle temin edebildim bu sesble onada teşekkür ederim. Maalesef oturduğum ilçede her ne kadar gelişkin sanayi ilçesi de olsa 10mm x 10mm alüminyum bulamadım. Gezdiğime yanıyorum aldığım bilgilerle satın almam 2 gün sürdü halbuki iki haftadan daha fazladır toptancıları , pencerecileri ve alüminyum doğramacıları arşınlamaktan derdimi anlatmaya çalışmaktan canım çıktı. Hoş zaten ilk malzeme arayışımda da Taner in ve Mustafa nın alüminyum kullandığını biliyordum ama bulamadığım için THK dan karbon almıştım











      Alüminyum montajım da fotom yok ancak bitmiş hali bu şekilde yukarıdaki fotodaki montaj ayrıntım var sadece paylaşılabilecek her iki kolu da ortalarından 5mm indirdim çaprazlayıp bir cıvata ile tutturdum ayrıca karışımlı metal yapıştırıcısı ile de dolgu yaptım .

      Sakatladık Multiyi :S Dışarıda ayaklar zor . Merkezde olmayacak dışarıda olmayacak en iyisi merkezden dışa doğru ayak sanırım hala çalışmalar devam ediyor bulana kadar bunlarla devam…





      Yapıştırma ve cıvatalarla tutturmama rağmen son aldığı darbelerde yapıştırıcının kırıldığını fark ettim gerçi külçe gibi düşürdüm makineyi kabahat benim yani :S Yapıştırıcı bolca sürmek iyi fikirdi en azından esnemesi yok esnediğinde yapıştırıcı kopuyor Bunun faydası ne derseniz .Darbeden nereleri etkileniyor orası kopmuş oluyor böylece fark etmesi kolaylaşıyor .







      Power on / off anahtarı Meslek lisesi Elektrik mezunuyum Bilgisayar Donanım bakım ve onarım Ustasıyım, İlk okuldan önce dedemin lambalı radyosunda tecrübemden ve1989 da ilk bilgisayarla tanışmamdan beri Bilg.hardware & software , grafik ve ses işleme tv istasyonu video işlemleri , hobby tabanlı Elk. Devre tasarımı yani kısaca içinden elektrik geçen aklınıza ne gelirse mutlaka kurcalamışımdır. Tesla hayranıyımdır ama şu parça kadar işe yarayanı görmedim 2 gr ağırlıkmı oda benden olsun yaw . elimde soket patlamasındansa kısa devre de pili yolmaya çalışmaktansa zaten gram hesabında değilsem verdim gitti 2gr.






      Bir diğer olmazsa olmaz Taner den kopya yine kamera dome neden diyenler olabilir. Cevap basit evde paspasları ters yüz edecek kadar güçlü hava üfleyen bir sisteme sahipsiniz merkezde bulunan kart neyler orada; kafasını rüzgardan koruyalımki doğru kararlar versin. Rüzgar basıncıyla vibrasyona uğrayıp gyrolar sapıtmasın. Denenmiştir bir şekilde koruyun kartıda nasıl olursa olsun .





      Buradaki poli köpük tabana çift taflı bantla yapıştırıldı tabiî ki kartta öyle… Ancak benim gibi sakar sanız kartın bu banttan kurtulması basit oluyor. X mode çevrimi yapacağım için uğraşmadım sabitlemeye açıkçası. Darp sonrası çekim kavgadan çıktı ağzı gözü başka yere bakması ondan





      Pervaneler pervanelere 2 adet klips feda edelim işe yarıyor çünkü Tanerin yazılarına göz gezdirin açıklaması var. Ben de bir şey ekleyeceğim buna . Motor un pervane vidası gevşeyip pervane 1 metre ötenizden geçince bu konu hakkında okuduklarınız otomatikman aklınıza geliyor ve ups keşkse 2 klips feda edeydim diyorsunuz.. benim öyle oluda Tanerin yazdıkları anında film şeridi gibi geçti gözümün önünden böyle durumlarda sanki saatlerce düşünmüş gibi oluyor insan ama sadece bir an düşünmüş oluyorsunuz ilginç







      Lipo Şarj etmeyi araştırırken bir çok arkadaşımızın adaptör sorunu olduğunu gördüm. Ben belki faydam olur diye kendi kullandığımı belirteyim Eski bir bilgisayar ATX güç kaynağı ve bulunabilecek birşeydir yeni P4 lerle uyumlu olmadıkları için nerdeyse atıl durumdadırlar ( Ben 3-5 tanesini sırf malzemeleri için dağıttım bir o kadarınıda eşe dosta verdim . ) Çok stabil ve çok iyi birer +12 v ve +5 üretimleri vardır. Kısa devre korumaları ve azda olsa voltaj aralığıda olduğundan elektronik deney devreleri için biçilmiş kaftandır.



      Mutlak verimli kullanmak için en az 6 Amperden yüksek olmalıki sağlıklı çalışssın çok yüksekte zararlı face deki gruptaki bir arkadaş çok yüksek amperli bu tip bir güç kaynağı kullandı ( yanlış hatırlamıyorsam 20 A dan fazlaydı onunki ) hep sarj cihazını hemde güç kaynağını yaktı. Ben 5A (5000mah lipo) akım çekiyorum lipom için 1A fazla olması çokta sorun olmaz aksine iyi olur sonuçta sarj aletide enerji harcıyor.





      Norm şartlarda fişe taktığınızda çalışmaz , nasıl çalıştıracağız peki ? Çalıştırmak çok basit iki ucun arasına bir anahtar koyacağız.





      Anahtara iki kablo ve bunları resimdeki uçlara ister kesin bağlayın ister benim gibi iliştiriverin işte size on off lu bir güç kaynağı . Yeşil uç çok düşük bir tetik voltajı bulundurur bu nedenle bantla izole etmenizde fayda vardır. Bilgisayarlar dahil bütün güncel sistemler stand-by durumundadır bu nedenle az da olsa enerji harcarlar bu nedenle işiniz bittiğinde fişten çıkartmanız faydalıdır.





      Şarj cihazına bağlamak için. Resimdeki Sarı (+12 v) ve Siyah (0v) uçlarını kesip Sarıya Kırmızı ucu Siyah a Siyah olarak bağlamamız yeterli . Sonra anahtarı on yapın kullanın. Not aralarını ayrın veya izole edin, bir birlerine değerlerse güç kaynağı korumaya geçer fanı çalışsabile size voltaj vermez


      2. Sürüm Sonu

      Olmak veya olmamak okadar hışımydımki ne olursa olsun bu alet havalanacakmı yoksa çok ağır motorlar mı çekmiyor ?? Sorularına cevap almam lazım hışımla taktığım 10 x 6 pervanelere klips dahi takmadım ne olursa olsun diye. Ani gaz verilip kalkış yapıyorum







      3 metre yüksekten otluğa daldı .Herzamanki hastalığı nüksetti bölümdeki video fikir verebilir.





      Bu sefer gazı % 80 felan verdim 4 katlı bina boyu yukarıya anında çıktı satabilitesini sağlaması gerekirken yine hastalık nüksetti bereket ota düştü diyorumm :S





      Be hey gülüm okadar otuluk içinde toprak yığınını nasıl denk getirdin





      Rokcy 5 /25 gazi oldu 3 pervane pert





      lipo ağır yaralı





      Bu saatten sonra liponun devamlı ikametgahı Balkon camına yakın lipo çantası ....

      2. sürümüün son demontajı







      Bataryayı astığım kolların ucundaki basıncı azalatması ve titreşimin cıvataları kesmemesi için oring ile sıkmıştım cıvataları.Bu gevşetilmiş halidir yoksa sıkıldığında zor esner.



      Ayakların bağları burkulmadan dolayı çabuk yamuluyor. yeni iniş sistemi lazım.


      Motor ne kadar sıkıştıda bu kadar açı verdi :S





      Bereket sadece eğilenler croslar Motorlar ve çanları sağlam .





      10x 10 x 1.8 mm kol bu. Mengenede zor bükülüyor bu alüminyum kol ise gevdenin bitiminden bel vermiş gaz kesmeseydim neler olacaktı Allah bilir


      Bu video benim bu kartımdan çektiğim sıkıntının videosu dur. Ne yaptıysam trim ,motor değişimi vsvs dahil . Biraz gaz veriyorum ileri gitme sonra sağa gidiş ve sonrasındada sola yatış buradaki görüntü yükselmek istemediğim bir görüntüdür hesapta hower deniyeceğim Buarada armut gibi düştüğü yerde şuçlu benim gaz kestiim çünkü çok ani gaz verdim dikilip gidecekti sağa sola kısaca aynı naneyi yiyecekti . Burası dairelerin ardında tepelik bir boğaz oldukça sağlam rüzgar var.







      Şu anda kartta 168 işlemci ve + modu var ve yedek hk A48 li kartla ikisini de tek tek toparlayıp deniyeceğim en kısa zamanda ....
      Bu makale başlangıçta forumdaki konuda yayımlandı: Multi Quad Arge başlatan yazar abakusfx Orijinal mesajı görüntüle
    • Reklam Alanı

    • Reklam Alanı

      300x250 Sağ orta
    • B - Heli