• Kyosho MFR | Nitrodan Elektrikliye dönüşüm hikayesi

      Uzun zamandır nitrolu aracımı elektrikli yapayım diye geçirip duruyordum aklımdan. En sonunda ani bir fikirle dönüşüme karar verdim. Bu kararı vermemdeki sebep ise bir sabah hevesle kalkıp aracı alıp kullanmak için yakınlardaki araziye gitmem ile oluştu. Uğraş allah uğraş zor çalıştırdım, çalıştığında da mızmızlık yapıp durdu. Dedim içimden ben sana yapacağımı biliyorum.
      Bu konuda desteğini ve yardımını benden esirgemeyen arkadaşım Zafer ile kolları sıvadık. Ortaya bir şeyler çıkardık, oldu mu olmadı mı bilmiyorum artık. Takdir sizin.

      Kullanılan malzemeler;


      Servolar: Araçla birlikte gelen orijinal servoları kullandık.

      Kumanda: Aracımın orijinalinde 27 Mhz kumanda mevcuttu, bu değişimle beraber 2.4Ghz’e geçeyim artık diye düşündüm. Cep yakmayan HK-310 kumandayı deneyeyim dedim.

      Motor: Yine cep yakmayan Turnigy TrackStar 2560 kv motor sipariş ettim. MT ler için kv değerinin yüksek kaldığını araştırmalar sonucunda öğrendim. Ancak ne gibi bir olumsuzluk yaratacak bilmiyorum. Deneyip göreceğiz.

      ESC: Turnigy TrackStar 150A esc’yi kullandık.

      Alıcı Kutusu: Traxxas Slash’ın alıcı kutusunu araç için uygun gördük, su geçirmez olması da cezbetti bizi.

      Pil Kutusu: Kullanmayı düşündüğümüz pile göre ortalama bir ebat belirleyip 1 mm kalınlığındaki sacdan yaptık. Şase üzerinde bulunan deliklere uygun da delikler açtık üzerinde, biraz ağır ama güzel oldu. Cırt bantları eksik şimdilik.

      Motor Mount: En sıkıntılı kısım ise burası. Piyasada bu araç için uygun dönüşüm kiti veya mount bulamadık. Kendimiz yapalım dedik en iyisi. Uzun tasarım ve ar-ge sürecini başlattık. Önce Savage Flux’un mountunu yapalım dedik, çizip lazerde kestirdim. Ancak sonra içime sinmedi, estetik açıdan beğenmedim. Yeni bir mount tasarlamaya başladım, amacım motoru sıkarak tutmak değil, kafadan tutmaktı. Araç üzerinden aldığım ölçüler ile bir mount tasarlarladım. Daha sonra bunu 1/1 ölçekte köpükten keserek araç üzerinde provasını yaptım ve bazı milimetrik revizeler yaptım. Nihai duruma gelince CNC lazerde kestirdim. Üzerindeki cıvata havşaları ve pasoların açılması için tornacı tanıdığın yolunu tuttum. M3 cıvata için pasolar açıldı, havşalar açıldı, parçaların yüzeyinin düzgünlüğünün sağlanması için 0,1 mm talaş alındı. Daha sonra, üzerine çinko sprey sıkıp paslanmazlığını sağladıktan sonra yerine yerleştirme işlemi kaldı. İlginç olan parçayı tasarlarken elimde ne pinyon ne de motor vardı, sadece 21T pinyon kullanmayı düşündüğüm bilgisi ve buna istinaden elde ettim spur ve pinyon aksları arası mesafesi vardı. Şansıma kusursuz şekilde mount yerine uydu. Farklı pinyon kullanma ihtimaline karşıda bir kaç farklı ölçüde tasarladım.

      Pinyon: 21 diş Mod1 pinyon kullanmak istedim. Tamamen kafamdan attım diş sayısını, hiçbir dayanağım yok. Sonucunu göreceğiz.

      Adım adım yapılan işlemler;

      • Öncelikle şaseyi sadece şanzıman kalacak şekilde fazlalıklardan ayırdık.
      • Montaja geçmeden büyük bir sorunumuz olduğunu fark ettim. Spur şanzımana one way rulman ile bağlıydı. Yani motor frenini kullanamayacak ve geri gidemeyecektim. Geri gitmekten mecburen feragat ettim, ancak fren olayını çözmemiş şarttı. Mekanik fren için servoya yer arayışlarına başladık. Orasıydı burasıydı derken motor ile pil kutusu arasına sıkıştırabildik. Bunun için şaseye 4 tane ilave delik açmamız gerekti. Bu deliklerden servoyu M4x35 cıvatalar ile şaseye sabitledik.
      • Alıcı kutusunu aracın ön kısmına yine şasedeki mevcut deliklerden faydalanarak yerleştirdik.
      • ESC’yi çift taraflı sünger bant ile şaseye bağladık. ESC üzerindeki kablolar, birlikte gelen 10 awg ölçüsündeki kablolar. Uçlarına EC-5 konektörlerden bağladık. ESC den motora giden kabloların ise uzun kaldığını düşünüyorum.
      Her şey güzel hoş, kepteki fazlalık delikleri nasıl kapatacağım, ona bir çözüm bulmamız gerek. Nitro motor kafasının geçtiği büyük bir boşluk var kepte. Burası için şık ve kalıcı bir çözüm arayışı içerisindeyim.
      Araç evdeki koridorda gayet güzel git gel yapıyor. Ancak arazide ne yapacak çok merak ediyorum.

      Sonuçlar;


      1. İvmelenme ve son sürat benim açımdan tatmin ediciydi. Arkadaşımın E-Revo (Brushless)' su ile karşılaştırma yapmak, sonuçları anlama açısından daha sağlıklı olacaktı, ancak pillleri mevcut değildi.


      2. Ancak bir sorun var. Araç istediğimiz yerde çivi gibi yola yapışarak 2-3 m de duramıyor. Uzun bir mesafede yavaşlıyor. Bunun olacağını hissetmiştim. Zannedersem fren servosu zayıf kalıyor.
















      Bu makale başlangıçta forumdaki konuda yayımlandı: Kyosho MFR aracımın nitrodan elektrikliye dönüşüm hikayesi başlatan yazar erik Orijinal mesajı görüntüle
    • Reklam Alanı

    • Reklam Alanı

      300x250 Sağ orta
    • B - Offroad