• Tekne Modelciliği Yazı Dizisi ( 1 )

      Yaklaşık otuz senelik modelcilik hayatımın profesyonel olarak geçen son on senesinde bana sorulan sorulardan biri “Türkiye’de model tekne ve RC konusunda bir kitap olup olmadığı” idi.

      Statik model gemiler ile ilgili eski dostum Fahri Kaytaz’ın ve ağabeyimiz Cemil Akçe’nin yazmış olduğu birer adet kitabı bulunuyor. Bu kitaplarda yer alan bilgiler eski kalyon,yelkenli vb. gibi gemilerin modelleri ve ahşap yapım teknikleri ile ilgilidir. Arzu edenler Gemi Modelcileri ve Gemi Sevenler Derneği’nin Beşiktaş, Deniz Müzesi arkasındaki dernek lokalinden temin edebilirler.

      Sevgili Esibatır beni arayıp RC POWER dergisinden ve tekne bölümünden bahsettiği zaman nasıl sevindiğimi, bunun eksikliğini yıllarca yaşamış biri olarak, anlatmama gerek yok herhalde.
      RC POWER dergisinde emeği geçen herkesi cesareti için kutluyor, dergiyi ülkemize kazandırdığı için teşekkür ediyor, ilerisi için başarılar diliyorum.

      Bu ve bundan sonraki bölümlerde yer alan bilgiler ve öneriler şahsi deneyimlerimin sonucudur. İlk RC modelini 1971 yılında yapmış biri olarak birazcık ukalalık yapmayı modelciliğin ayrı bir keyfi olarak kabul etmenizi isterim. Yazılarımdaki amaç, RC tekne modeline yeni başlayan arkadaşlarımıza yol göstermek, eski modelcilere spesifik ve teknik konularda deneyimlerimi aktarmak, yapmış olduğum modellere ait yapım yöntemleri ve testleri ile ilgili bilgi aktarmak, böylece de keyif almaktır. Sürç ü lisan edersem affola. Aksi belirtilmedikçe yazı ve fotoğraflar tarafıma aittir.

      Tekne modelciliğinin tarihi Mısırlılar ile başlar. Görenleriniz varsa, Mısır’daki müzelerde o dönemde kullanılan teknelere ait büyük bir ustalıkla yapılmış olan modelleri sergilenmektedir. İngiltere’de 1920 yıllarında küçük göllerde, büyük park havuzlarında RC olmadığı için rüzgar/dümen kontrollu yelkenlilerin boy gösterdiği fotoğraflar vardır. 1950 li yılların başında RC kontrollu bir tekne 13 saat gibi bir sürede Manş Denizi’ni geçmiştir.( Bu süre 1999 da 3,5 saate inmiştir)
      Türkiye’de gemi modelciliği statik modellerde çok eskiye dayansa da, RC tekne modelciliği bugün rahmetli olan birkaç ağabeyimizin 60 lı yılların sonunda şahsi gayretleri ile başlamıştır.

      Tekne modelciliğini kabaca ikiye ayırabiliriz:
      Statik modeller (hareketsiz, müze modelleri gibi)
      Dinamik modeller (hareket edebilen, yüzen modeller gibi)

      Dinamik modeller radyo kontrollu (RC) ve kontrolsuz olabilirler. Her iki tipte de uluslar arası yarışmaların yapıldığı organizasyonlar ve federasyonlar mevcuttur. Bunlara daha sonra değineceğim.

      RC tekne modelciliğine yeni başlayanlar için birkaç öneri:
      1. Daha evvel model tekne yapıp yapmadığınız önemli. Şayet ilk defa yapıyorsanız basit bir kitten başlamanızı tavsiye ederim. Beğendiğiniz bir modele başlayıp bitirememeniz hem sizi modelcilikten soğutur (dolayısile camia olarak potansiyel bir modelciyi kaybederiz), hemde
      paranız boşa gider.
      2. Modelinizi yüzdürebileceğiniz yer önemli. Modelleri göl, büyük havuz gibi tatlı sularda yüzdürmenizi tavsiye ederim. Modelinizin ömrü açısından az bakım ister. Çevrenizde tatlı su yok ise tek seçeneğiniz deniz ise, modelleriniz 80 hatta 90 cm. den büyük olmalıdır. Tuzlu suya girmiş modelin bakımı ve yapımı daha uzun sürer.
      3. Bir aracınızın olması modelin ve ekipmanların taşınması açısından önemlidir. Aracınız yoksa büyük modellerden kaçının.
      4. RC modelcilik nispeten pahalı bir hobidir.(Hangi hobi ucuzdur ki) Modelinizin yapımı ve bakımı ile ilgili alet ve ekipmanlarınızı mümkünse en iyisinden alın. Altı ay sonra bozulabilecek ucuz malzeme almayın.
      5. Radyo kontrol cihazları, piller, patlar motorlar, şarjörler bir kere alınıp uzun seneler kullanılacağından kaliteli olanını tercih edin. Mağazalardaki arkadaşlar bu konuda sizi yönlendirecektir.
      6. Başlamak en önemli karardır.Sabır sonra gelir. Yeterli sabrınız yoksa hiç başlamayın. Uzun zamanda bitmiş gösterişsiz ve hatalı bir model, bitmemiş gösterişli modelden daha iyidir. Başlamadan önce doğru modelcilik için arkadaşlarınıza danışın.Deneyimlerinden faydalanın.
      7. Model mağazalarında gerek plastik, gerek ahşap bir çok kit mevcuttur. Plastik olanı kolaydır diye düşünmeyin, hatalı yerin onarımı ahşaptan daha zordur. Kitlerdeki yapım kılavuzlarını takip edin. Birkaç kiti bitirdikten sonra kendi yapım yöntemleriniz oluşacaktır.
      8. Almış olduğunuz kite başlamadan önce planı ve yapım kılavuzunu inceleyip tamamını okuyun.
      Ben kite başlamadan önce, önümde planlar tüm kiti kafamda yapıp bitirir, sonra baştan başlarım. Böylelikle hatalarınız azalır, yapım süreniz kısalır.
      9. Kit ile birlikte verilmeyen tahrik sistemleri (motor, şaft, pervane) için kitin önerilerine dikkat . edin. Yok ise muadillerini araştırın.



      Başlangıç modelleri : kitler

      Yeni başlayanların kitleri olduğu gibi yapmaları deneyim kazanmaları ve model bitince de modelcilik keyiflerinin tatmini için önemlidir. Ancak genellikle bütün kitler mükemmel değildir. Bir kitte bulunan aksesuar (seyir feneri, ırgat vb) aynı firmanın ürettiği bir başka kitte de mevcuttur. Oysa o teknenin gerçeğinde farklı tiptedir.

      O zaman modelleri şöyle de kategorize edebiliriz;
      Scale modeller (Aslının aynısı olup belli bir ölçeğe göre küçültülmüş olanlar) Resim 1

      Resim 1 African Queen




      Semi scale modeller (Genel olarak aslına benzemekle birlikte, gerek ölçek gerek ekipmanlarda aslına göre farklı yönleri olanlar) Resim 2

      Resim2Nordstrand




      Diğer modeller (Sadece o modele has ve sürat, görüntü vb. gibi amaçlı olanlar. Bunlar daha ziyade yarış veya performans modelleridir. Resim 3

      Resim3 Tempest





      Semi scale bir model kiti de full scale yapmak olasıdır. Yapılacak şey semi scale modelin aslına ait belge ve fotoğrafları bulup, inceleyerek (artık internet var) elinizdeki kitin uygun olmayan bölümlerini yeniden yapmak. Bunu ileri modelcilere tavsiye ederim. Sonuçlar göz alıcı oluyor.

      Hangi marka kit ? Bu soruya direk bir cevap vermek zor. Bir kit firmasının A modeli çok özenle hazırlanmış olmasına rağmen, B modelinde parçalar arasında uyumsuzluk görülebiliyor. Zaten Türkiye de model mağazalarında neler sunulmuşsa onları almak durumundayız. Yurt dışından kit getirtme imkanı olanlar için de bir tavsiyem var. Kendiniz gidip almayacaksanız, başkasına veya mağazaya sipariş verecekseniz sürprizlere hazırlıklı olun. Genelde bir falsosu çıkabiliyor.

      Kitin içinden çıkmayan boya, yapıştırıcı, vernik vb. için de mağazadaki arkadaşlardan bilgi alın. Doğru malzemeyi kullanın. Hele RC modeller için bu çok önemlidir.

      Yanıtını bulamadığınız problemleriniz ve sorularınız için derginiz kanalı ile bana başvurun. Otuz senenin bana ukalalık edecek kadar bilgi ve deneyimi kazandırdığına inanıyorum.

      Gelecek sayıdaki yazımda hareketli bir tekne modeli yapmak için temel teknik konulardan bahsedeceğim.

      Modeliniz bol olsun.



      Değerli bilgilerini bizlerle paylaştığı için Ahmet Gökçen Bey'e teşekkür ediyoruz.
    • Reklam Alanı

    • Reklam Alanı

      300x250 Sağ orta
    • B - Boat