• Gyro nedir ? Ne işe yarar ? Mode ları nedir ?

      Merhaba

      Yeni başlayanlar için en çok sorularn sorulardan biriside ; Gyro nedir ? Ne işe yarar ? Modları nelerdir ? tarzında oluyor.
      Bu başlık altında biraz bahsetmeye çalışalım.



      Resimde gözüktüğü üzere saat yönünde dönen ana pallerimiz, helikopter üzerinde bir tork etkisi oluşturur. Bu etki helikopteri kendi ekseni etrafında döndürür. Bu etkiyi ortadan kaldırmak için helikopterlerin kuyruk kısmında ayrı bir rotor sistemi, pervane bulunur. Bu pervane pitch açısı dediğimiz bir açı alarak helikopteri düz bir eksende tutma görevi üstlenir.
      Bu pitch açısı değişkendir. Biz motor devrimizi arttırdıkça, ana paller daha hızlı bir şekilde döner. Bu daha fazla bir tork demektir. Helikopter kendi ekseninde daha hızlı ters yönde bir anti tork ihtiyacı duyarki düz durumda kalabilsin. Kuyruk pallerinin pitch açıları artar ve helikopter düz durur.
      Buraya kadar olan anlatımda pilotun kumandasından rudder çubuğu ile oynadığını düşünmeyelim.

      Peki bu anti tork için kuyruk palleri nasıl açı alır ?
      Gyro burada devreye girer. Kuyruk pallerinin ne kadar pitch açısı alacağını gyro anlar ve kuyruk servosu yardımı ile gerekli olan momentumu kuyruk pallerine iletir. Böylece siz helikopteri çok hızlı bir şekilde aşağı yukarı (gaz ver ve kes şeklinde – pitch pump) yaptığınızda her seferinde gyro görevini çok hızlı bir şekilde yerine getirir.

      Gyro ayni zamanda, hava koşullarından, bilhassa yan rüzgarlarda helikopterin kendi ekseninden sapması durumlarında yukarıda anlattığım şekilde helikopterimizi düz eksende tutma görevi vardır. Buraya kadar umarım gyro nun görevi anlaşılmıştır.

      Peki gyro ne durumlarda devre dışı kalır ? Sadece pilotun rudder komutu vermesi durumunda. Kumandamızdaki rudder stick ortada kaldığı müddetçe gyro görevi pilottan devr alır.

      Gyro lar kuyruk pallerinin pitch açılarını değiştirmek için hızlı kuyruk servolarına ihtiyaç duyar. Bu tür servolara biz dijital servo diyoruz. Son zamanlarda brushless motor a sahip dijital servolar satılmakta olup, çok daha hızlıdırlar ama fiyatları biraz daha pahalıdır. Kuyruk servosunun hızlı olması, helikopterin kendi ekseninde durmasını daha kısa bir sürede gerçekleştirir. Bu kayma ve düzeltme olayını kaliteli gyro ve kuyruk servosu setleri kullanıldığı durumlarda gözle görülemiyebilir.


      Yukarıdaki resimde görüldüğü üzere ; (1) Kuyruk servomuz gyro ya bağlanır. (3) Gyrodan çıkan 3 telli kablo alıcımızdaki rudder kanalına bağlanır. (2) Gyro dan çıkan diğer tek telli kablo ise yine alıcımızdaki gyro sinyal kanalına bağlanır.



      Futaba alıcılar için ;
      Gyrodan çıkan (3) nolu kablo alıcıdaki 4. kanala, (2) nolu kablo ise 5. kanal soketine girer.

      Helikopterlerde ESC – pil bağlantısı yapılırken helikopterin hiçbir şekilde 3-4 sn liğine oynatılmaması gerekmektedir. Bu süre zarfında gyro kendisini aktif eder ve helikopterin ilk başlangıç yönünü belirler. Bir nevi gyro kendi kendine ayar çeker.
      Bu sürecin sona erdiğini, Futaba GY401 gyrolarda üzerindeki led sabit kırmızı yanmaya başlayınca anlarız.

      Bir sonraki mesajımda yine resimler ile Rate Mode (normal mode) ve Headig Hold Mode (AVCS mode) gyro kullanımında helikopter ne gibi tepkiler verir bunlar üzerinde duracağım. Ön çalışma olması bakımından videoyu izleyiniz

      Bu makale başlangıçta forumdaki konuda yayımlandı: Gyro nedir ? Ne işe yarar ? Mode ları nedir ? başlatan yazar emo23 Orijinal mesajı görüntüle
    • Reklam Alanı

    • Reklam Alanı

      300x250 Sağ orta