4 zamanlı motorda sübap ayarı bozuksa


Konu Bilgileri;


  •  » Konudaki mesaj sayısı : 39
  •  » Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Bu Sayfayı Paylaşın :



Toplam 39 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 20 arasi kadar sonuc gösteriliyor


Sayfa 1 Toplam 2 Sayfadan 12 SonuncuSonuncu

  1. #1
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Kullanım klavuzuna göre sübap ayarı yapılabiliyor.
    Bizim 4 zamanlı motorlarda sübap ayarı bozulduğunda veya yanlış yapıldığında ne tür bulgular oluşur. Mesela gevşemişse ne olur, sıkışmışsa ne olur?
    Mesela ne durumda aşırı ısınır, ne durumda yüksek devirlere çıkmaz veya başka bulgular var mı?
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  2. # Reklam
     

  3. #2
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Sep 2004
    Nereden Nereden
    İstanbul
    Yaş Yaş
    37
    Metin Bey,

    Subab ayarı itici çubuklar ile subabların açılmasını sağlayan "rocker arm" (Sanayide piyano dediklerini duydum ama ne kadar doğru bilmiyorum) mekanizması arasındaki boşluk ölçülerek yapılır. Bu boşluğun belirli sınırlar arasonda olması gerekir. Benim kullandığım OS ve Magnum markalı motorlarda bu sınırlar 0.04mm ile 0.1mm arasıdır.

    Eğer aralık alt sınırdan daha düşükse, motor çalışma sıcaklığına geldiğinde çubuk itici mekanizmaya dayanacak ve subabı açacak demektir. Subabın açık olması kompresyon kaçağı anlamına gelir. Kısacası güç kaybı...

    Eğer aralık üst sınırdan daha büyükse bu sefer subablar açılması gereken zamanda ve miktarda açılamazlar. Bu da yeterince yakıt-hava karışımının silindire alınamaması, yanmış gazların da rahat atılamaması anlamına gelir, sonuç gene güç düşüklüğü...

    Sonuçta, subablar ayarsızsa motor tam gücünü veremez, kullanıcı da tam devre çıkarmak için iğneyi sürekli kısarsa motoru çok fakir çalışmaya zorlar. Bu da yetersiz yağlanma, aşırı ısınma vs yol açabilir. İğne ayarına motorun tepkisi bellidir, fakirleştikçe devir artar bir pik noktasına ulaşır ve sonrasında hızla düşer. O pik noktasında üreticinin belirttiği pervane ile, gene üreticinin belirttiği devri (genellikle 9500-10000 devir arası) yakalayamıyorsanız bir sıkıntı var demektir...

    Motorlarımı ilk aldığımda subablarını kontrol ederim. OSlerde ayarlar tamdı, Magnumlarda ufak kaçıklıklar vardı, RCV ayar istemiyor

    Rodaj sonrası veya yaklaşık ilk 2 saatlik kullanımdan sonra mutlaka ufak da olsa ayar gerekir. Sonrasında 5-10 saatte bir kontrol etmekte fayda olacaktır...

  4. #3
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Bugün Kawasaki için sehpada test ettim OS 91 FS motoru. Son düşüşünden sonra komple söküp temizlemiştim. Bir kez zor bela çalıştırdım. Sonra buji ısıtıcısının öldüğünü anladım ama uzun süre test fırastı yakalayamadım. Açıklıkları .1 ile .04 arası yapmıştım. Bugün 8500 devirin üstüne çıkamadı ve çok ısındı. Biraz daha daralttım aralıkları 9000 den biraz fazla yükseldi ama yine de çok verimli çalışıyor gibi gelmedi. Byron yakıt kullandım. İlk aldığımda duyduğum şıkır şıkır sübap sesi de gelmedi.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  5. #4
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Sep 2004
    Nereden Nereden
    İstanbul
    Yaş Yaş
    37
    Düşüş nasıl olmuştu? düşüş sonrası motorda hasar olmuş olabilir mi?

  6. #5
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    http://www.hobbyrc.com/forum/showthread.php?t=29684
    Burada açmıştım onarıma karar verdiğimde bir başlık. Firewall arkasından gövde kırıldığı için motorun hasar gördüğünü sanmıyorum. Ama toz toprak girmiştir diye söküp temizledim.
    Şimdi tekrar inceledim. Çevirirken bir yerde kırık parça varmış gibi ses geldi. Sübaplara hareket veren dişliye kadar söktüm ses kesildi. Sonra o kranktan hareket alan dişliyi ters çevirdim ses kesildi. Aslında manueline bakınca önceki şekil doğru görünüyordu. Bir de bu haliyle deneyeceğim yarın.
    Sübap ayarı için ÜÖN patlamanın olduğu nokta olmalı sanırım. Yine klavuzda tanıma göre egzozun atıldığı nokta olarak anlaşılıyor. Ama orada aynı anda her iki sübap da hafifçe basıyor yaylara. Bu sefer patlama noktasına getirip ayarladım sübapları.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  7. #6
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Sep 2004
    Nereden Nereden
    İstanbul
    Yaş Yaş
    37
    Metin bey,
    Subablara hareket veren dişli ile kasttettiğiniz egzantrik (kam) mili olsa gerek. Egzantrik milini söktüyseniz geri takarken zamanlamayı bozmamak gerekir. Kendi motorlarımda egzantriği sökmek zorunda kalmadım hiç, ama ters takmak zamanlamayı değiştirecektir ve motor çalışmayacaktır diye tahmin ediyorum. Merak ettim şimdi, eve gidince ben de benim 90lık 4 zamanlının egzantriğine bir bakayım.

    Buji ve yakıt ile ilgili bir problem olmadığından da emin olmak gerek mekanik kısımları kurcalamadan önce...

    Ben subab ayarı yaparken subabları ayrı ayrı ayarlıyorum. Her subabı tam açık olduğu pozisyondan bir tır sonrasında ayarlıyorum. Böylece tam kapalı olması garanti oluyor...

  8. #7
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Yakıta Byron demiştim ama yağ oranını görmek için kutusuna baktığımda Morgan Omega 4C olduğunu gördü. %15 nitrolu olduğu belli ancak yağ oranına dair bilgi yok. Sadece bir yerde %17 total diye belirtilmiş. Normalde %18 in altına düşmemem lazımdı. Belki de ısınma bu yüzden. Bujiyi yeni taktım. Dışarıda da denedim sağlam.
    Egzantrik milini sökmeden krank çıkmıyor. Tabi rotlarını söküp de motoru yan tarafa çevirince mil düşüverdi masanın üstüne. Hangi posizyonda olduğuna dikkat edemedim. ÜÖN da egzoz kapanırken emişin açılmaya başladığı yere denk getirdim zamanlamayı. Diğer ÜÖN da ise (patlamaya denk gelen) her iki sübap da kapalı konumda. Egzantrik milinin iki tarafında bilyalar aynı tip, ters de olsa düz de olsa mil yerine tam oturuyor. Toplayıp çevirdim herhangi bir zorlama, sıkışma yoktu.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  9. #8
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jul 2008
    Nereden Nereden
    İstanbul
    Yaş Yaş
    59
    Alıntı kurppi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Metin Bey,

    Subab ayarı itici çubuklar ile subabların açılmasını sağlayan "rocker arm" (Sanayide piyano dediklerini duydum ama ne kadar doğru bilmiyorum) mekanizması arasındaki boşluk ölçülerek yapılır. Bu boşluğun belirli sınırlar arasonda olması gerekir. Benim kullandığım OS ve Magnum markalı motorlarda bu sınırlar 0.04mm ile 0.1mm arasıdır.

    Eğer aralık alt sınırdan daha düşükse, motor çalışma sıcaklığına geldiğinde çubuk itici mekanizmaya dayanacak ve subabı açacak demektir. Subabın açık olması kompresyon kaçağı anlamına gelir. Kısacası güç kaybı...

    Eğer aralık üst sınırdan daha büyükse bu sefer subablar açılması gereken zamanda ve miktarda açılamazlar. Bu da yeterince yakıt-hava karışımının silindire alınamaması, yanmış gazların da rahat atılamaması anlamına gelir, sonuç gene güç düşüklüğü...

    Sonuçta, subablar ayarsızsa motor tam gücünü veremez, kullanıcı da tam devre çıkarmak için iğneyi sürekli kısarsa motoru çok fakir çalışmaya zorlar. Bu da yetersiz yağlanma, aşırı ısınma vs yol açabilir. İğne ayarına motorun tepkisi bellidir, fakirleştikçe devir artar bir pik noktasına ulaşır ve sonrasında hızla düşer. O pik noktasında üreticinin belirttiği pervane ile, gene üreticinin belirttiği devri (genellikle 9500-10000 devir arası) yakalayamıyorsanız bir sıkıntı var demektir...

    Motorlarımı ilk aldığımda subablarını kontrol ederim. OSlerde ayarlar tamdı, Magnumlarda ufak kaçıklıklar vardı, RCV ayar istemiyor

    Rodaj sonrası veya yaklaşık ilk 2 saatlik kullanımdan sonra mutlaka ufak da olsa ayar gerekir. Sonrasında 5-10 saatte bir kontrol etmekte fayda olacaktır...
    Piyano lafı usta uydurmasıdır.Rocker arm ın Türkçesi,"külbütör" dür.
    Normal motorlarda süpap ayarı yapmak için diğer süpap tam açmaya başlarken boştaki süpap ayarlanır,sonra ayarlanmış süpap tam açmaya başlarken ikincisi ayarlanmalıdır.Egzantrik milinin en uygun olduğu pozisyonlar bunlardır.ÜÖN da yapılacak bir ayar egzantriğin sakıncalı bir pozisyonunda yapılmış olabilir.

  10. #9
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Sep 2004
    Nereden Nereden
    İstanbul
    Yaş Yaş
    37
    Alıntı aozgen Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Piyano lafı usta uydurmasıdır.Rocker arm ın Türkçesi,"külbütör" dür.
    Ahmet abi teşekkürler, gerçekten tam Türkçe karşılığını merak ettiğim birşeydi. Ustalarımızın uydurmaları bi başka oluyor tabi... Akıl ermeyen yere de "beyin" deyip geçiyorlar... Motorsikletimin xenon far ampulunu besleyen merete bile "beyin" diyorlardı

  11. #10
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Metin bey merhaba,

    Önce motor kapağını sökünüz.Motor kapağı,süpaplar ile beraber çıkacaktır.Bunu sökünce itici milleri çıkaracaksınız ama,yerleri karışmamalı ,çünkü yerlerine göre alışmışlardır. Bunu eksantrik dişlisini yerine kolay takabilmek için yapıyoruz,yoksa çok zor takılır....

    Eksantrik dişlisini sökünce yerine takmak çok zor değil. Pervane pulu (Drive washer)üstünde bir T harfi var.Bu T harfini motor bloğunun üst tarafındaki kalıp birleşim izine getireceksiniz.Bu sırada pulun dönmemesine dikkat ediniz.

    Eksantrik dişlisi(mili) üztünde bir "nokta işareti" göreceksiniz.Bu nokta işareti sente durumunu gösterir.Bu nokta işareti üste gelecek ve pushrod ekseninde olacak.Resimleri ekledim.

    Sonra diğer parçaları toplayacaksınız.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY
    Eklenen Resim Ön İzlemesi

  • #11
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Şimdi benim sübap ayar beyni mi arızıalı
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  • #12
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Bu posizyonu sağladıktan ve motoru topladıktan sonra süpap ayarı kontrolu yapacaksınız.Bunun için sadece süpapların koruyucu kapağını sökeceksiniz.

    Pervane pulundaki T harfini,motor kalıp birleşim yarinde üst tarafa aldığınızda, her iki süpap da açık olacaktır/olmalıdır...Bujiyi de sökerseniz ayar sırasında kompresyon ile yorulmazsınız.

    Ayar esnasında,pervane pulunun hiç dönmememesi gerekir.Süpap aralığının 0.04 ile 0.1 arasında olması paratikte kafidir.Yani 0.1 lik feeler çakısı araya girmeyecek veya çok zor girecek, 0.04 lük çakı rahat girecek.OS motorlarda bu ayar kafidir.

    Bunu kontrol edince tekrar bakalım.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY

  • #13
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Alıntı mehmet1846 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Metin bey merhaba,

    Önce motor kapağını sökünüz.Motor kapağı,süpaplar ile beraber çıkacaktır.Bunu sökünce itici milleri çıkaracaksınız ama,yerleri karışmamalı ,çünkü yerlerine göre alışmışlardır. Bunu eksantrik dişlisini yerine kolay takabilmek için yapıyoruz,yoksa çok zor takılır....

    Eksantrik dişlisini sökünce yerine takmak çok zor değil. Pervane pulu (Drive washer)üstünde bir T harfi var.Bu T harfini motor bloğunun üst tarafındaki kalıp birleşim izine getireceksiniz.Bu sırada pulun dönmemesine dikkat ediniz.

    Eksantrik dişlisi(mili) üztünde bir "nokta işareti" göreceksiniz.Bu nokta işareti sente durumunu gösterir.Bu nokta işareti üste gelecek ve pushrod ekseninde olacak.Resimleri ekledim.

    Sonra diğer parçaları toplayacaksınız.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY
    Mehmet bey çok teşekkürler.
    Bu T işareti benim motorda yok malesef. Ama anladığım kadarıyla Tnin yerine gelmesi ÜÖN yı bulmak için yapılıyor.
    Kam milinin takılış yönü klavuzdaki gibi görünüyor sizin fotografta. Milin merkezinde delikli taraf dışarıya dönük. Dün akşam ben bunu ters çevirmiştim. Tekrar eski haline getirmem gerekecek. Tabi bu arada itici millerin yeri karıştı. Artık yeni yerlerine alışmak zorunda kalacaklar.
    Püf noktası ise resimde işaretlediğiniz hizalama noktası. Ben bu noktayı farketmedim. akşam söküp dikkatlice bakayım. Ama muhtemelen tam bu pozisyonda taktım mili. Bu şekildeyken her iki sübaba da hafifçe bası oluyor. O yüzden tam bu konumda her iki tarafta da uygun boşluk olsun isterseniz çok fazla gevşetmeniz gerekiyor. Bir sonraki üst ölü noktada ise her iki sübap da kapalı olduğu için ayarlamak daha doğru gibi geldi bana.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  • #14
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Alıntı mehmet1846 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bu posizyonu sağladıktan ve motoru topladıktan sonra süpap ayarı kontrolu yapacaksınız.Bunun için sadece süpapların koruyucu kapağını sökeceksiniz.

    Pervane pulundaki T harfini,motor kalıp birleşim yarinde üst tarafa aldığınızda, her iki süpap da açık olacaktır/olmalıdır...Bujiyi de sökerseniz ayar sırasında kompresyon ile yorulmazsınız.

    Ayar esnasında,pervane pulunun hiç dönmememesi gerekir.Süpap aralığının 0.04 ile 0.1 arasında olması paratikte kafidir.Yani 0.1 lik feeler çakısı araya girmeyecek veya çok zor girecek, 0.04 lük çakı rahat girecek.OS motorlarda bu ayar kafidir.

    Bunu kontrol edince tekrar bakalım.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY
    Ayarı tam bu ölçülerde yaptım. Ancak iki sübap da açık pozisyondayken kollar yaylara basıyor olmalı. Bu durumda 0.04 girecek gibi gevşetilirse sübap kapanıyor. Yani bu konumda egzozu tamamen boşaltacak, sonra sübap kapanacak ve peşinden emiş için sübap açılacak. İkisi aynı anda açıkken egzozun son kısmı atılırken bir taraftan emiş sübabı da açılmaya başlayacak.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  • #15
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Eğer pervane pulunda T harfi yoksa endişe etmeyin, Piston TDC (Top dead center) de olacak,yani olası en üstte duracak.Bu T harfinin vazifesini açıklıyor.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY

  • #16
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Evet, piston tam tukarıda iken(TDC) süpaplarda boşluk olacak.Yani,her ikisi de baskısız olacak.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY
  • Alıntı ile Cevapla Alıntı ile Cevapla

  • #17
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    Ben sanki o noktada her ikisi de biraz basacak gibi sandığım için kafam karıştı. Bu durumda diğer zamanlarda oldukça fazla bir açıklık olacak. Belki de benim istediğim şıkır şıkır sesi de çıkartmaya başlayacak.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  • #18
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Ah ,burada olsanız beraber yapardık ama mesafeler işi bozuyor.

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY

  • #19
    Üyelik Tarihi Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Nereden Nereden
    Malatya
    Yaş Yaş
    53
    En iyisi sizi misafir edelim
    1.5 saatte buradasınız.
    Bozuk Türkçe ile özensiz yazılmış, cevabı defalarca yazılmış, hiç bir bilgisi olmayanların sorduğu cevabı verilemeyecek, özel mesajla sorulan sorular
    CEVAPLANDIRILMAYACAKTIR.

  • #20
    mehmet1846 mehmet1846 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar) Ziyaretci
    Aslında gelmek niyetim var ama işlerim çok karışık...Ben askerliğimi II.ordu komutanlığı'nda yaptım. Tekrar görmek istiyorum oraları,bakalım...

    Sevgiler

    Mehmet ARCASOY

  • Sayfa 1 Toplam 2 Sayfadan 12 SonuncuSonuncu

    Facebook Comments

    Konu Bilgileri

    Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

    Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

    Benzer Konular

    1. Cevap: 13
      Son Mesaj : 10-03-2009, 18:12
    2. Cevap: 2
      Son Mesaj : 09-01-2008, 21:42
    3. 4 zamanlı
      Konu Sahibi by_stager Forum RC Genel
      Cevap: 17
      Son Mesaj : 26-05-2007, 16:37

    Bu Konu için Etiketler

    Yetkileriniz

    • Konu Acma Yetkiniz Yok
    • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
    • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
    • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
    •